מומחים לסרטן ריאות תומכים בחקיקה להגבלת מוצרי טבק באוסטרליה (מתוך כנס World Conference on Lung Cancer)

אונקולוגים וחוקרים שנאספו במסגרת כנס מטעם ה-World Conference on Lung Cancer תמכו באוסטרליה, שהפכה למדינה הראשונה בעולם הכוללת אריזה פשוטה לסיגריות, בנוסף להגבלת הפרסום בנקודות מכירה ובאתרים אחרים.

המומחים מסבירים כי עישון הינו גורם הסיכון החשוב ביותר לסרטן ריאות. הדרך היעילה ביותר להפחתת עישון כוללת גישות להגבלת השימוש בטבק ואוסטרליה הינה פורצת דרך בתחום זה. שר הבריאות באוסטרליה בשנים 2007-2011 עבד על חקיקת אריזה פשוטה, ולאחר מכן התובע הכללי הגן על החוק כאשר מספר חברות טבק גדולות יצאו נגדו בבית המשפט העליון. בית המשפט העליון דחה את הטענות של חברות הטבק ברוב של 6 לעומת 1.

חברות הטבק כללו גם לחץ פוליטי כבד ומסע תעמולה כנגד אריזות חדשות לסיגריות, אך בסופו של דבר מאמצים אלו עלו בתוהו.

המומחים קוראים לכולם להילחם בחברות הטבק ולשתף פעולה עם הממשלות במטרה להציב מגבלות חדשות במדינות שונות ברחבי העולם. הגבלת טבק עשויה לסייע במלחמה נגד סרטן ריאות.

חקיקת אריזה פשוטה (Plain Packaging) נכנסה לתוקף בסוף שנת 2012, ומדובר בצעד להגבלת פרסום טבק. מעבר להגבלות המקיפות על פרסומות בכל מקום, כולל ברשת האינטרנט, מוצרי טבק ממוקמים בהיחבא, נעולים מאחורי ארון, כך שהלקוחות נאלצים לבקש סיגריות באופן ספציפי.

עם זאת, האריזות עצמן הן בעלות מראה מושך, בעיקר לילדים, והן מושכות צעירים ולכן מומחים חשו כי אריזות דקורטיביות שמות לקלס את המגבלות על פרסום מוצרי טבק. אריזה פשוטה (Plain Packaging) הוא מונח מעט שגוי מדובר באזהרות גרפיות אודות הנזקים של עישון, עם תמונות התופסות 75% מהחלק הקדמי ו-95% מהחלק האחורי של האריזה ומדגימות, לדוגמא, אדם צעיר גוסס מסרטן ריאות, כף רגל נמקית ופה עם פצעים וחסר שיניים. יתר האריזה הוא בצבע חום (לאחר חיפוש אחר הצבע הכי פחות אטרקטיבי) ושם המותג מופיע בכיתוב לבן באותיות קטנות.

צעד זה הוביל להפסקת עישון, כך לפי מחקר שכלל 536 מעשנים ומצא כי בהשוואה למעשני סיגריות באריזות מקוריות, אלו שעישנו סיגריות באריזות פשוטות חשו כי הסיגריות באיכות נמוכה יותר ופחות משביעות רצון, בהשוואה לשנה קודם לכן, ודיווחו בשכיחות גבוהה יותר כי הפסקת עישון זכתה לעדיפות גבוהה בחייהם.

באופן אנקודטלי, החוקרים שמעו ממעשנים כי הטעם של הסיגריות היה פחות טוב, כי הם לא נהנו מהסיגריות כמקודם וכי חברים התנגדו לראות את האריזות.

חברות הטבק מנסות מהלך חדש כנגד החקיקה, הפעם בטענה כי יש לאפשר קבלת החלטות פרטניות באזורים המעורבים בהסכמי סחר בינלאומיים, אך נראה כי יידרשו כשנתיים עד לפעולה מכל סוג.

מדינות אחרות דנות בתכניות אריזות פשוטות, אך אף אחת עדיין לא הרימה את הכפפה כפי שנעשה באוסטרליה.

World Conference on Lung Cancer

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה