כלי חדש מסייע בניבוי התוצאות בחולים עם אי-ספיקת לב מתקדמת (Circulation)

כלי חדש הכולל ארבעה משתנים בלבד מסייע בניבוי הפרוגנוזה של גברים ונשים עם אי-ספיקת לב מתקדמת, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם במהדורת ינואר של כתב העת Circulation: Heart Failure.

בשני המינים, מודל המשלב את רמות BNP (B-type Natriuretic Peptide), שיא צריכת החמצן במבחן לב-ריאה, מדד NYHA (New York Heart Association) וטיפול במעכבי ACE או ARB זיהה נכונה סיכון לתמותה מכל-סיבה בלבד ושילוב של תמותה, השתלה דחופה או צורך ב-VAD (Ventricular Assist Device).

החוקרים מדווחים כי הכלי החדש היה עדיף על מודלים נפוצים אחרים המשמשים לסיווג החולים. מאחר ומשתנים אלו נבחנים ומתועדים בחולים רבים עם אי-ספיקת לב, למודל הנכון יתרון בהשוואה למודלים אחרים.

החוקרים מסבירים כי הערכה נכונה של הפרוגנוזה של חולי אי-ספיקת לב עשויה להשפיע על ההחלטות של רופאים בנוגע לאגרסיביות הטיפול ואם יש מקום לאפשרויות טיפול דוגמת VAD, השתלת לב או תכנון הטיפול בחולה הנוטה למות.

קיימים מספר מודלים לניבוי התוצאות בחולים עם אי-ספיקת לב מתקדמת, כולל שניים נפוצים בשימוש SHFM (Seattle Heart Failure Model) ו-HFSS (Heart Failure Survival Score). עם זאת, שניהם פותחו במחקרי עוקבה, בהם נשים אינן זוכות לייצוג הולם, וחלק מהמחקרים הציעו כי אינם טובים באוכלוסיית החולים כיום.

מאחר וקיימים הבדלים בין גברים ונשים במאפייני אי-ספיקת לב, החוקרים ביקשו לבחון אם מודלים ספציפיים למין יביאו לתוצאות טובות יותר, בהשוואה למודלים המיושמים בגברים ונשים. הם פיתחו את המודל על-בסיס נתונים מ-2,255 חולים עם אי-ספיקת לב מתקדמת (30% נשים), שהופנו למרכז הרפואי שלהם.

כצפוי, זוהו מספר הבדלים בין גברים ונשים. לדוגמא, נשים היו צעירות יותר, בממוצע, עם מקטע פליטה גבוה יותר ושיעורי הישרדות טובים יותר. בנשים תועדו רמות נמוכות יותר של BNP, BUN, קריאטינין, המוגלובין ואלבומין, עם סיכון נמוך יותר למחלה הנובעת ממחלת לב איסכמית, אך עם שכיחות גבוהה יותר של דיכאון.

למרות הבדלים אלו, ארבעת הגורמים המנבאים המשמעותיים ביותר (אלו שנכללו במודל) היו דומים בגברים ובנשים. למודל החדש יכולת הבחנה גבוהה יותר, בהשוואה למודל SHFM ו-HFSS.

החוקרים מודעים למגבלות הסקירה, כולל ההתבססות על נתונים רטרוספקטיביים ממרכז יחיד ליצירת המודל, מחסור בנתונים אודות חולים עם מקטע פליטה שמור והעדר תוקף חיצוני למחקר.

Circulation: Heart Failure

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה