עליה בסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים עם מתן מנות דם לחולים סביב פרוצדורות PCI (מתוך JAMA)

מסקירה ארצית של פרוצדורות PCI (Percutaneous Coronary Intervention) עולה שונות נרחבת במגמות מתן מנות דם לחולים וכי בחולים שקיבלו מנות דם תועדו תוצאות גרועות יותר משמעותית לאחר PCI, בהשוואה לאלו שלא קיבלו מנות דם.

החוקרים מדווחים כי בחולים שקיבלו מנות דם ועברו PCI תועדה עליה משמעותית בסיכון לאוטם שריר הלב, אירוע מוחי ותמותה באשפוז, זאת ללא קשר לסיבוכי דמם.

החוקרים מסבירים כי כאשר בחנו את התוצאות, התברר כי עירויי דם, בין אם החולים דיממו ובין אם לאו, מלווים בתוצאות קרדיווסקולאריות פחות טובות. למרות האופי התצפיתי של המחקר, הם מצאו כי אירוע דימום לא הביא לשינוי משמעותי בתוצאות. ההבדלים בתוצאות היו קשורים למתן מנות דם.

מהנתונים עולה כי שיעור עירויי דם עמד על 2.14% בקרב 2.2 מיליון מטופלים שעברו פרוצדורות PCI בין השנים 2009-2013 וכי אין עדויות דפיניטיביות בנוגע לסיכונים ו/או התועלת של עירויי דם במקרים של תסמונת כלילית חדה, וכתוצאה מכך, מרבית הרופאים נוטים לאמץ את המדיניות בבית החולים. בסקירה הנוכחית, שיעור עירויי דם בחולים סביב פרוצדורות PCI, שטופלו ב-1,485 מרכזים, נע בין 0.3-9.3%. במעט למעלה מ-96% מבתי החולים מנות דם ניתנו לפחות מ-5% מהחולים.

לאחר תקנון למשתנים שונים, קבלת מנת דם לוותה בעליה משמעותית בסיכון לאוטם לבבי, אירוע מוחי, או תמותה באשפוז. בכלל האוכלוסייה, עירוי דם לווה בעליה של למעלה מפי 3.5 בסיכון לתוצא משולב זה, וסיכון מוגבר זה תועד בחולים עם דימומים (יחס סיכויים של 1.16) ובאלו ללא דימומים (יחס סיכויים של 3.66). כתוצאי סיום פרטניים, אוטם שריר הלב, אירוע מוחי ותמותה באשפוז היו כולם נפוצים יותר משמעותית באוכלוסיה כולה, ללא תלות בסיבוכי דמם.

אין עדויות רבות בנוגע לגישות למתן מנות דם בחולים סביב פרוצדורות PCI והמחקר הנוכחי, אעפ”י שהינו מחקר תצפיתי, מצביע על הצורך בנתונים נוספים בנושא, בעיקר ממחקרים אקראיים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הנתונים מעידים על הבדלים ניכרים בין בתי חולים שונים ברחבי ארצות הברית בדפוסי מתן מנות דם לחולים סביב פרוצדורות PCI, כאשר קבלת מנות דם לוותה בסיכון מוגבר לסיבוכים באשפוז.

JAMA 2014; 311: 836-843

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה