מה בין אסתמה במבוגרים ובין הסיכון לדמנציה? (J Epidemiol Community Health)

במאמר שפורסם במהלך חודש ספטמבר בכתב העת Journal of Epidemiology and Community Health מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש,  מהם עולה כי בחולי אסתמה, בעיקר בחולים מבוגרים, קיים סיכון מוגבר לדמנציה.

החוקרים התבססו על נתוני Longitudinal Health Insurance Database וזיהו 12,771 חולים עם אבחנה חדשה של אסתמה בין 2001-2003. לכל מקרה של אסתמה בחרו באקראי ארבעה משתתפים, תואמים בגיל, מין ושנת אינדקס, עם קבוצת השוואה שכללה 51,084 משתתפים.

לאחר תקנון לגיל, מין ומחלות רקע, מהנתונים עלה כי בחולי אסתמה נרשמה עליה של פי 1.27 בסיכון לדמנציה, בהשוואה לביקורות.

ממצאי המחקר שונים מהממצאים ממחקר קודם בשבדיה, שלא הצליח להוכיח כי אסתמה הובילה לעליה בסיכון למחלת אלצהיימר. לדברי החוקרים, ההבדל הנ”ל עשוי לנבוע מכך שהמחקר המוקדם התבסס על דיווחים עצמיים ולא על אבחנות רופא, ולכן פחות מהימן.

בהשוואה לנשים, בגברים במחקר נרשמו שיעורי היארעות גבוהים יותר של דמנציה (4.08 לעומת 4.78 מקרים ל-1,000 שנות-אדם), אך הסיכון לדמנציה היה נמוך יותר בנשים לאחר תקנון לגיל, מחלות רקע, ביקורים שנתיים במרפאות חוץ וטיפול פומי בגלוקוקורטיקואידים (יחס סיכון של 0.90, p<0.05).

בקשישים תועד סיכון גבוה פי 11 לדמנציה, בהשוואה לאלו בגילאי 20-64 שנים, ממצא העולה בקנה אחד עם מחקרים קודמים ומאשר כי גיל הינו אחד מגורמי הסיכון המשמעותיים ביותר לדמנציה. יתרה מזאת, בחולים לאחר אירוע מוחי תואר הסיכון הגבוה ביותר לדמנציה, לאחריהם חולים עם פרפור פרוזדורים, אלו עם למעלה מ-30 ביקורים במרפאות חוץ בשנה, חבלת ראש, סוכרת, יתר לחץ דם והיפרליפידמיה.

מהנתונים עולה עוד כי הסיכון לדמנציה עלה עם מספר הפניות לחדרי מיון בשל אסתמה ומספר האשפוזים בגין מחלת הריאות הכרונית. עדות לקשר מנה-תגובה בין חומרת אסתמה ודמנציה מספק תמיכה נוספת לממצא העיקרי לפיו אסתמה מעלה את הסיכון להתפתחות דמנציה בעתיד.

ממצאי המחקר מהימנים מאוד מאחר ומבוססים על מחקר בעל גודל מדגם גדול ותקופת מעקב ארוכת טווח. למרות זאת, החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים לאישור ממצאי המחקר והערכת המנגננונים העומדים בבסיס הקשר הנ”ל.

J Epidemiol Community Health. Published online September 30, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה