התועלת של תוספי חומצה פולית בהיריון להפחתת הסיכון ללידת תינוקות קטנים לגיל ההיריון (BJOG)

מתוצאות סקירה שיטתית חדשה, שפורסמו בכתב העת British Journal of Obstetrics and Gynaecology עולה כי תוספת חומצה פולית מביאה להפחתת הסיכון ללידת תינוקות קטנים לגיל ההיריון (SGA או Small for Gestational Age), אך רק במידה והטיפול הותחל לפני ההפריה, ללא תלות בגורמי סיכון אחרים.

במסגרת הסקירה הנוכחית ביקשו החוקרים לבחון את ההשפעה של מועד מתן תוספי חומצה פולית במהלך ההיריון על הסיכון ללידת תינוקות קטנים לגיל ההיריון. לשם כך הם ערכו מחקר אוכלוסיה וסקירה שיטתית ומטה-אנליזה. מאגר נתונים אזורי בבריטניה שימש למחקר האוכלוסיה וחיפוש בספרות האלקטרונית (מתחילתה ועד אוגוסט 2013) שימש לסקירה השיטתית.

מדגם המחקר כלל יילודים חיים לאחר הריון יחיד, ללא מומים מולדים ידועים, כאשר במחקר האוכלוסיה נכללו 111,736 יילודים ובסקירה השיטתית נכללו 188,796 יילודים. התוצא העיקרי של המחקר היה יילודים קטנים לגיל היריון, בהתאם לאחוזון משקל הלידה.

מהנתונים עולה כי מבין 108,525 הריונות עם נתונים אודות נטילת תוספי חומצה פולית, ב-84.9% מהמקרים נטלו האימהות חומצה פולית במהלך ההיריון. מועד התחלת נטילת חומצה פולית תועד ב-39,316 הריונות, כאשר ב-25.5% מהמקרים הללו הטיפול הותחל לפני ההפריה. התחלת טיפול בתוספי חומצה פולית לפני הפריה לוותה בסיכון מופחת ללידת תינוקות קטנים לגיל ההיריון מתחת לאחוזון העשירי (יחס סיכויים מתוקן של 0.80, p<0.001) ולידת תינוקות קטנים לגיל ההיריון מתחת לאחוזון החמישי (יחס סיכויים מתוקן של 0.78, p<0.01).

התוצאות חזרו על עצמן כאשר החוקרים שילבו את הנתונים עם ממצאי מחקרים אחרים בסקירה השיטתית, עם ירידה משמעותית בשיעורי לידת תינוקות קטנים לגיל ההיריון (מתחת לאחוזון חמישי) עם התחלת טיפול בתוספי חומצה פולית לפני ההפריה (יחס סיכויים מתוקן של 0.75, p<0.006). מנגד, נטילת תוספי חומצה פולית לאחר ההפריה לא השפעה משמעותית על שיעורי לידת תינוקות קטנים לגיל ההיריון.

BJOG 2014

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה