חוקרים מבוסטון מדווחים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Journal of the Academy of Nutrition And Dietetics כי ניתן לשפר משמעותית את הספיגה של וויטמין D3 שמקורו בתוספי מזון עם נטילת התוספים עם ארוחה המכילה שומנים.
לדברי החוקרים, רמות לא-מספקות של וויטמין D נפוצות מאוד ורופאים ממליצים לרופאים רבים להקפיד על נטילת תוספים תזונתיים. שיפור הספיגה של תוספי וויטמין D הינה אחת הדרכים להפחתת שכיחות רמות לא-מספקות של הוויטמין.
במטרה לבחון את ההשערה לפיה הספיגה של וויטמין D3 טובה יותר כאשר התוספים ניתנים עם ארוחה המכילה שומנים, החוקרים בחנו את הנתונים אודות 50 גברים ונשים בגילאי 50 שנים ומעלה. הם גם בחנו את הספיגה כאשר הרכב השומנים בארוחה כלל יחס גבוה יותר בין שומנים חד-בלתי-רוויים ובין שומנים רב-בלתי-רוויים.
במחקר שארך יום אחד, לאחר צום בן 12 שעות, המשתתפים חולקו באקראי לאחת משלושה ארוחות בוקר: ארוחה ללא-שומנים, ארוחה עם 30% קלוריות שמקורן בשומן עם יחס נמוך בין חומצות שומן חד-בלתי-רוויות וחומצות שומן רב-בלתי-רוויות (1:4), או ארוחה עם יחס גבוה בין חומצות שומן אלו (4:1). הם גם נטלו טבליות וויטמין D3 במינון 50,000 IU.
לאחר מכן המשתתפים אכלו ארוחת ערב וצהריים בקופסה עם הרכב דומה לארוחת הבוקר והסכימו להימנע ממאכלים אחרים במהלך המחקר.
רמות וויטמין D3 נבחנו לפני נטילת הטיפול ועד 14 שעות לאחר נטילת טבליות וויטמין D3. ממוצע שיא ריכוז וויטמין D3 לאחר מנת הטיפול (12 שעות) היה גבוה יותר ב-12% באלו שאכלו ארוחה המכילה שומנים (p=0.003). עם זאת, ליחס גבוה או נמוך בין חומצות שומן חד-בלתי-רוויות ורב-בלתי-רוויות לא הייתה השפעה משמעותית על הספיגה של וויטמין D.
החוקרים מציינים כי אחת המגבלות של המחקר נובעת מכך שניתן מינון יחיד של 50,000 IU ודרושים מחקרים נוספים במטרה לקבוע אם עם מינונים נמוכים יותר ומינונים חוזרים הספיגה מושפעת באופן דומה מהרכב הארוחה.
למרות זאת, החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מספקים בסיס להמלצה על נטילת תוספי וויטמין D עם ארוחה המכילה שומנים.
J Acad Nutr Diet 2014









תגובות רוצה להצטרף לדיון?
יש להתחבר כדי להגיב.
התחבראין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!