הערכת GEC מסייעת להערכת ממאירות של הריאה (New Engl J Med)

במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי הערכת GEC (Gene Expression Classifier) מביאה לשיפור הדיוק האבחנתי של ברונכוסקופיה באבחנה של סרטן ריאות. בחולים בסיכון בינוני עם בדיקה ברונכוסקופית שאינה אבחנתית, מדד שלילי תומך בגישה אבחנתית שמרנית יותר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ברונכוסקופיה לעיתים קרובות אינה אבחנתית בחולים עם נגעים ריאתיים חשודים לממאירות ריאתית. הבדיקה מובילה לעיתים קרובות לבדיקות פולשניות נוספות, אם כי נגעים רבים הם שפירים. כעת הם ביקשו לבחון אם הערכת GEC של דרכי האוויר עשויה להביא לשיפור הדיוק האבחנתי של ברונכוסקופיה.

מדגם המחקר כלל מעשנים בהווה או בעבר שעברו בדיקת ברונכוסקופיה בחשד לממאירות ריאתית ב-28 מרכזים בשני מחקרים פרוספקטיביים רב-מרכזיים (AEGIS-1 ו-AEGIS-2). החוקרים בחנו את הביטוי הגנטי בתאי אפיתל שנאספו מדרכי אוויר במראה תקין במטרה להעריך את הסבירות לממאירות ריאתית.

639 משתתפים ממחקר AEGIS-1 (298 חולים) ו-AEGIS-2 (341 חולים) ענו על קריטריוני ההכללה. 43% מהבדיקות הברונכוסקופיות לא היו אבחנתיות לממאירות ריאתית, ופרוצדרות פולשניות בוצעו לאחר ברונכוסקופיה ב-35% מהנבדקים עם נגעים שפירים. במחקר AEGIS-1 השטח מתחת לעקומה עמד על 0.78, עם רגישות של 88% וסגוליות של 47%. במחקר AEGIS-2 השטח מתחת לעקומה עמד על 0.74, עם רגישות של 89% וסגוליות של 47%.

לשילוב של GEC עם ברונכוסקופיה רגישות של 96% במחקר AEGIS-1 ו-98% במחקר AEGIS-2, ללא תלות בגודל או מיקום הנגעים. ב-101 חולים עם סבירות בינונית למחלה ממארת לפני הבדיקה, הערך המנבא השלילי של הבדיקה עמד על 91% בחולים עם תוצאות לא-אבחנתיות בבדיקת ברונכוסקופיה.

New Engl J Med, May 17, 2015

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה