מה בין צריכת אלכוהול וצפיפות השד בבדיקות ממוגרפיה של נשים צעירות? (Breast Cancer Res)

במאמר שפורסם בכתב העת Breast Cancer Research מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה קשר חיובי בין צריכת אלכוהול ובין רמות אסטרוגן אנדוגניות וצפיפות השד בבדיקות ממוגרפיה של נשים לפני מנופאוזה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי צריכת אלכוהול עשוי לעודד ארומטיזציה של אנדרוגנים לאסטרוגן, העשויים לשחק תפקיד מסוים בקשר בין צריכת אלכוהול ובין הסיכון לסרטן שד.

במסגרת המחקר הנוכחי אספו החוקרים נתונים מראיונות ודיוחים עצמיים של 202 נשים לפני מנופאוזה, שלקחו חלק במחקר EBBA (Energy Balance and Breast Cancer Aspects). הערכת אסטרוגן התבססה על בדיקות דם ובדיקות רוק במהלך ימים שונים של המחזור החודשי. צפיפות השד נקבעה על-בסיס בדיקות ממוגרפיה בסיוע מחשב, שנערכו בימים 7-12 למחזור החודשי.

מהתוצאות עולה קשר חיובי בין צריכת אלכוהול נוכחית ובין רמות אנדוגניות של אסטרוגן וצפיפות אבסולוטית של השד בבדיקות ממוגרפיה. החוקרים זיהו ריכוז ממוצע גבוה ב-18% של 17β-estradiol לאורך המחזור החודשי, בקרב נשים שצרכו למעלה מ-10 גרם אלכוהול ביום, בהשוואה לנשים שצרכו פחות מ-10 גרם אלכוהול ביום. צריכת אלכוהול ארוכת-טווח וצריכת אלכוהול בשנה האחרונה נקשרו בקשר חיובי עם צפיפות השד בבדיקות ממוגרפיה.

החוקרים זיהו קשר חיובי בין צריכת אלכוהול בשנה האחרונה ובין הצפיפות האבסולוטית של השד בבדיקת ממוגרפיה; צריכת אלכוהול רבה (שבעה משקאות בשבוע ומעלה) לוותה בצפיפות אבסולוטית של השד של 46.17 סמ”ר, בעוד שצריכת אלכוהול מעטה (פחות ממשקה בשבוע) לוותה בצפיפות שד אבסולוטית של 31.26 סמ”ר. לאחר תקנון, צריכה רבה של אלכוהול לוותה בסיכוי גבוה פי 5.08 לצפיפות שד גבוהה מהחציון (מעל 32.4 סמ”ר), בהשוואה לצריכת אלכוהול מעטה (פחות ממשקה בשבוע).

הקשרים הללו עשויים להצביע על סוגיה חשובה בכל הנוגע למניעת סרטן שד.

Breast Cancer Res. 2015;17(103) 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה