שכיחות תופעות לוואי של נוגדי-היסטמינים גבוהה מכפי שסברו בעבר (Arch Dis Child)

נוגדי-היסטמינים מלווים במגוון תופעות לוואי בילדים, כולל כאבי ראש, ישנוניות, פריחה, שינויים התנהגותיים ופרכוסים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש אפריל בכתב העת Archives of Disease in Childhood.

במסגרת המחקר סקרו החוקרים את הנתונים אודות ילדים בגילאי 0-18 שנים לזיהוי תופעות לוואי לטיפול סיסטמי בנוגדי-היסטמינים בין השנים 1991-2014. ניתוח הנתונים לא כלל תגובות ל-Promethazine ו-Deptropine, מאחר ולא ממליצים על טיפול ב-Promethazine בילדים לאור דיווחים רבים על תופעות לוואי חמורות ומאחר ו-Deptropine הוסר מהשווקים בהולנד מאותה סיבה.

סך הכל אספו החוקרים 228 דיווחים שענו על קריטריוני הסקירה. מבין אלו, 16% נגעו ל-Desloratadine, 15% ל-Loratadine ו-13% ל-Ketotifen.

הסקירה הצביעה על חמש תופעות לוואי חמורות:

·         NMS (Neuroleptic Malignant Syndrome) ותמותה של ילדה בת ארבע לאחר טיפול ב-Alimemazine לטשטוש, שניתן במינון הרבה יותר גבוה מהמשמש לאלרגיה (2 מ”ג/ק”ג במקום 0.25 מ”ג/ק”ג).

·         AVNRT (Atrioventricular Reentry Tachycardia) בילד בן 14 שנים לאחר נטילת Azithromycin לזיהום בדרכי נשימה עליונות ו-Fexofenadine לאלרגיה. בחולה זה ניתן שילוב עם Fluticasone ומשאף Fluticasone/Salmeterol במינון 100/50 מק”ג פעמיים ביום והחוקרים מציינים כי נראה כי הקשר הסיבתי עם התרופה סביר במקרה זה.

·         פרכוסים בשלושה ילדים: ילדה בת 11 שנטלה Loratadine, כמו גם Cromologic Acid ו-Salbutamol (קשר נקבע כאפשרי); ילדה בת שנתיים עם פרכוסים לאחר שנטלה Loratadine, עם תקופת חביון של שלושה ימים לאחר התחלת הטיפול (קשר נקבע כאפשרי) וילד בן 16 שנים שפיתח פרכוסים טונים-קלוניים לאחר מתן Desloratadine לאלרגיה, עם תקופת חביון של 8 ימים לאחר התחלת טיפול (קשר נקבע כאפשרי).

דיווחים אודות אירועים חריגים לא-חמורים כללו כאבי ראש (16) לאחר טיפול ב-Levocetrizine, Terfenadine, Loratadine, Desoloratadine, Cetrizine ו-Fexofenadine; ישנוניות (12) עם Cetrizine, Levocetrizine, Desloratadine, Astemizole, Cyprohepatadine, Dimentindene, Fexofenadine, Oxatomide, Oxomemazine ו-Dexchlorpheniramine; התנהגות אגרסיבית (9) עם Ketotiden, Desloratadine, Cetrizine, Levocetrizine ו-Cyproheptadine; והיפראקטיביות (5) עם Desloratadine, Ketotifen, Terfenadine, Loratadine ו-Dementindene.

פריחות עוריות מסוגים שונים תועדו ב-33 חולים ודווחו לאחר כמעט כל נוגדי-היסטמינים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי למרות שמחקרים קודמים הציעו כי לנוגדי-היסטמינים חדשים פחות תופעות לואי, יש מספר תופעות ששווה להזכיר בהקשר זה, כולל ישנוניות, שינויים התנהגותיים, פריחות עוריות וכאבי ראש. יתרה מזאת, קיים קשר אפשרי בין פרכוסים ובין הטיפול ב-Loratadine.

Arch Dis Child. Published online April 18, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה