טיפול הורמונאלי חליפי עשוי לשפר צפיפות עצם בנשים עם כשל שחלתי מוקדם (J Clin Endocrinol Metab)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism מדווחים חוקרים לא ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי טיפול הורמונאלי חליפי עשוי להיות עדיף על משלב גלולות למניעת היריון בשיפור צפיפות המינראלים של העצם בנשים עם כשל שחלתי מוקדם ספונטאני.

להשוואת השפעות טיפול הורמונאלי חליפי וגלולות משולבות למניעת היריון על צפיפות המינראלים של העצם ושחלוף עצם בנשים עם כשל שחלתי מוקדם ספונטאני ולהערכת ההשפעות של אי מתן טיפול, החוקרים גייסו נשים בגילאי 18-44 שנים למחקר אקראי בן שנתיים. 36 נשים השלימו את המחקר: 12 בקבוצת טיפול הורמונאלי חליפי, 9 בקבוצת טיפול בגלולות משולבות ו-15 בקבוצה שלא קיבלה טיפול (כללה נשים שסירבו לטיפול).

הערכות הושלמו לאחר שישה חודשים, שנה ושנתיים והדגימו עליה משמעותית בצפיפות המינראלים של העצם בעמוד שדרה מותני עם טיפול הורמונאלי חליפי, כמו גם ירידה בצפיפות המינראלים של העצם בקבוצה שלא קיבלה טיפול לאחר שנה ושנתיים, וללא שינוי משמעותי עם טיפול בגלולות משולבות.

ההבדל בין גלולות משולבות ובין טיפול הורמונאלי חליפי באשר לצפיפות המינראלים של העצם נטה באופן משמעותי לטובת טיפול הורמונאלי חליפי לאחר שנה ולאחר שנתיים, עם הבדל משמעותי מאוד בכל נקודות הזמן בין טיפול הורמונאלי חליפי ובין קבוצת הנשים שלא קיבלו טיפול תרופתי.

השוואת קבוצות נשים תחת גלולות ואלו ללא טיפול הדגימה הבדלים משמעותיים לטובת גלולות לאחר שישה חודשים ושנה אחת, עם מגמה לכיוון משמעות סטטיסטית לאחר שנתיים.

מדדי שחלוף עצם הדגימו ירידה דומה בשתי קבוצות הטיפול. בקבוצת הנשים שלא קיבלו טיפול, צפיפות העצם ירדה בכל האתרים ומדדי שחלוף עצם נותרו ברובם ללא שינוי.

מנתוני המחקר עולה כי בנשים עם כשל שחלתי מוקדם תחת טיפול הורמונאלי חליפי, בניגוד לגלולות משולבות, צפיפות העצם היו גבוהים יותר ב-3.5% בעמוד השדרה המותני בתום המחקר. שני הטיפולים שמרו על צפיפות העצם בירך ובצוואר ירך בדרגה דומה.

בנשים שסירבו לטיפול, אובדן העצם תועד בכל האתרים עם החמרה פרוגרסיבית עם הזמן. ההבדל בשינוי בצפיפות המינראלים של העצם בעמ”ש מותני בין טיפול הורמונאלי חליפי ובין אלו שלא קיבלו טיפול לאחר שנתיים עמד על למעלה מ-6%.

החוקרים כותבים כי אין די נתונים בכדי להמליץ לנשים בודאות כי טיפול הורמונאלי חליפי עדיף על גלולות משולבות בשמירה או שיפור צפיפות המינראלים של העצם במקרים של כשל שחלתי מוקדם. עם זאת, מהמחקר עולה בבירור כי אי מתן טיפול מוביל לפגיעה בבריאות העצם.

J Clin Endocrinol Metab 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה