האם הפחתת לחץ דם דיאסטולי עשויה להביא לעליה בסיכון קרדיווסקולארי? (J Am Coll Cardiol)

הפחתת לחץ דם דיאסטולי, המלווה לעיתים קרובות הפחתת לחץ דם סיסטולי בחולים תחת טיפול לאיזון לחץ דם, עשויה להזיק לחלק מהחולים, כך עולה מניתוח נתונים ממדגם ARIC (Atherosclerosis Risk in the Communities).

החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר מציבים באור חדש מחקרים קודמים שתמכו בהפחתת יעדי טיפול לאיזון לחץ דם בחולים רבים, בעיקר מחקר SPRINT, שהדגים הפחתת אירועים קרדיווסקולאריים ותמותה מכל-סיבה בחולים בסיכון קרדיווסקולארי גבוה, שטופלו ליעד לחץ דם סיסטולי מתחת ל-120מ”מ כספית.

החוקרים ביקשו לקבוע את הקשר בין לחץ דם דיאסטולי נמוך ונזק לשריר הלב ורמות hs-Troponin, מחלת לב כלילית, אירועים מוחיים ותמותה מכל-סיבה. מדגם המחקר כלל 11,565 משתתפים במדגם ARIC ללא היסטוריה של מחלות לב וכלי דם או אי-ספיקת לב, ועם מדידות רמות hs-Troponin שלוש פעמים לאורך המעקב.

גיל המשתתפים הממוצע עמד על 57 שנים; 57% היו נשים, 24.5% היו שחורים.

בהשוואה למשתתפים עם לחץ דם דיאסטולי בטווח 80-89 מ”מ כספית בתחילת המחקר, באלו עם לחץ דם דיאסטולי בטווח 60-69 מ”מ כספית או מתחת ל-60 מ”מ כספית תועדה עליה של פי 1.5 ופי 2.2 בסיכוי לריכוז hs-Troponin של 14 ננוגרם/ליטר ומעלה (הרבה מעבר לסף הבריא), לאחר תקנון למשתנים נלווים.

במשתתפים עם לחץ דם דיאסטולי נמוך תועדה עליה גדולה יותר ברמות טרופונין במהלך שש שנות המחקר, ללא תלות בגורמים אחרים.

בהשוואה לאלו עם לחץ דם דיאסטולי בטווח 80-89 מ”מ כספית, לחץ דם דיאסטולי מתחת ל-60 מ”מ כספית לווה בהיארעות מחלת לב כלילית ותמותה, אך לא נקשר עם אירועים מוחיים, במהלך 21 שנות המעקב. ממצאים אלו בנוגע לאירועים מוחיים היו צפויים, מאחר וזרימת דם מוחית דומה בזמן סיסטולה ודיאסטולה, בעוד שזרימת הדם לשריר הלב מתרחשת בעיקר בזמן דיאסטולה.

החוקרים כותבים כי ככל הנראה לחץ דם דיאסטולי מלווה בנזק תת-קליני לשריר הלב ואירועים כליליים במשתתפים עם לחץ דם סיסטולי בסיסי של 120 מ”מ כספית ומעלה, עם לחץ פעימה מוגבר.

לסיכום, בעיקר במבוגרים עם לחץ דם דיאסטולי של 120 מ”מ כספית ומעלה, לחץ דם דיאסטולי נמוך מלווה בנזק תת-קליני לשריר הלב ואירועים כליליים. בעת התאמת הטיפול ללחץ דם סיסטולי מתחת ל-140 מ”מ כספית, יש להבטיח כי לחץ הדם הדיאסטולי אינו יורד אל מתחת ל-70 מ”מ כספית, ובעיקר אינו נמוך מ-60 מ”מ כספית.

J Am Coll Cardiol 2016; 68:17131722

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה