השמנה מרכזית מעלה את הסיכון למיקרו אלבומינוריה בסוכרת סוג 1 (מתוך J Am Soc Nephrol)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת ינואר של Journal of the American Society of Nephrology, עולה כי השמנה מרכזית היא גורם סיכון בלתי תלוי לאירוע של מיקרו אלבומינוריה בקרב חולי סוכרת סוג 1.

עליה במשקל והשמנה מרכזית קשורים לתנגודת לאינסולין, יתר לחץ דם ודיסליפידמיה בסוכרת סוג 1. חריגות מטבוליות אלה הם גורמי סיכון למחלת כליה באוכלוסייה הכללית, אך מידע בנוגע לקשר שבין השמנה מרכזית עם מחלת כליה בסוכרת סוג 1 הינו מוגבל.

על מנת לקבוע אם היקף המותניים קשור עם אירוע של מיקרו אלבומינוריה ושינוי בפינוי קריאטינין, החוקרים העריכו 1279 נבדקים עם סוכרת סוג 1, שנרשמו למחקר Epidemiology of Diabetes Interventions and Complications, שהוא שלוחה תצפיתית של מחקר DCCT (Diabetes Control and Complications).

במהלך 5.8 שנים של מעקב, 93 מתוך 1105 נבדקים עם AER (albumin excretion rate) תקין פיתחו מקרה של מיקרו אלבומינוריה. לאחר תקנון לגיל, מין, משך הסוכרת, קבוצת טיפול, עישון, HbA1C ו-AER, ה-HR עבור מקרה של מיקרו אלבומינוריה, שהיה קשור עם כל היקף מותניים, שהיה גדול ב-10 ס”מ היה 1.34 (רווח בר סמך 95% : 1.07-1.68).

לאחר תקנונים נוספים עבור רמות לחץ דם ושומנים בסרום, הסיכון המוגבר הזה הוחלש ברמה קלה. פינוי קריאטינין ירד בממוצע של 0.34 mL לדקה פר 1.73 מטר מרובע כל שנה במשך 8 שנות מעקב. שיעור מהיר יותר של ירידה בפינוי קריאטינין היה קשור עם גיל מבוגר, טיפול שמרני באינסולין במהלך DCCT, עישון ו-HbA1C ו-AER גבוהים יותר, אך לא עם היקף מותניים.

מגבלות המחקר כוללות חוסר יכולת לשלול את האפקט של השמנה מרכזית על GFR (glomerular filtration rate) מעבר ל-8 שנות מעקב, חוסר בכימות רדיוגרפי של פיזור שומן הגוף, שיטה פחות מאופטימאלית למדידת פינוי קריאטינין וחוסר יכולת להכליל מהסביבה של מחקר קליני לאוכלוסייה רחבה יותר של חולי סוכרת סוג 1.

לסיכום, היקף המותניים מנבא את ההתפתחות של מיקרו אלבומינוריה בקרב חולי סוכרת סוג 1. בניגוד לכך, לא נראה קשר בין היקף המותניים ושינוי בפינוי קריאטינין במהלך הזמן, דבר המציע כי למיקרו אלבומינוריה ולאיבוד של תפקוד כליה מפריש יכולים להיות גורמי סיכון שונים ומנגנונים פתוגנים באוכלוסייה זו.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה