הערכת שימוש לרעה באופיואידים בחולים הסובלים מכאב כרוני (J Pain Symptom Manage)

מחקר חדש מצא כי Addiction Behaviors Checklist (ABC), הוא כלי יעיל בהערכת שימוש בלתי-הולם באופיואידים, בחולים הסובלים מכאב כרוני.

לדברי החוקרים, אבחון התמכרות בחולים עם כאב לא-סרטני כרוני הוא נושא מאתגר. קריטריונים אבחנתיים סטנדרטים להערכת התמכרות לאופיואידים באוכלוסיית חולים שאינם סובלים מכאב, אינם מתאימים או קשים ליישום בהקשר של כאב כרוני וטיפול באופיואידים.

ABC הוא כלי להערכת התנהגות האופייניות להפרעות התמכרות לאופיואידים, הניתנים ע”י מרשם, בחולים הסובלים מכאב כרוני. המדד כולל מאפיינים תצפיתיים שתועדו במהלך ביקורים במרפאות ובין הביקורים.

במחקר השתתפו 136 נבדקים, עם כאב כרוני. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 53 שנים, שטופלו בתרופות אופיואידיות לטווח ארוך. המדד שהתבסס על תגובות המשתתפים, תצפיות הבוחנים, ואינפורמציה שנאספה מהתיקים הרפואיים.

תוצאות המחקר מעידות על מהימנות גבוהה בין הבוחנים בנוגע ל-ABC. ממצאים אלו תומכים במהימנות ואובייקטיביות המדד והציון הכולל. החוקרים מציינים כי הציון הכולל בהערכת ABC העלה מהימנות טובה מבחינת הקשר עם הערכה קלינית גלובלית של השימוש ההולם באופיואידים.

תוצאות רגישות וסגוליות העלו כי ערך-סף של 3 או יותר בסולם ABC, הוא אומדן טוב להערכת שימוש בלתי הולם באופיואידים.

סה”כ, המרשם לתרופות הופסק ב-38 חולים בשל מדדים אוביקטיבים שהצביעו על שימוש בלתי הולם. מדד ABC עלה בהדרגה, עם ציון ממוצע של 3, ככל שהמשתתפים התקרבו למועד הביקור האחרון, בו הוצאו מן המחקר בשל שימוש בלתי הולם באופיואידים.

המדד הממוצע של ABC במשתתפים שהשלימו את המחקר או הוצאו מן המחקר מסיבות לא-בעייתיות, נטו למדדים קבועים יחסית, סביב ציון ממוצע של כ-1.2-1.3.

J Pain Symptom Manage 2006;32:342-351.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה