הקשר בין מוות בעריסה ושינויים במערכת הסרטונרגית במוח (JAMA)

ממחקר חדש עולה כי קיים קשר בין SIDS (Sudden Infant Death Syndrome) ואבנורמליות במערכת הסרטונרגית בגזע המוח. מהממצאים עולה כי הפתולוגיה הקשורה ב-5-HT (5-Hydroxytryptamine) רחבה יותר מכפי שסברו בעבר.

המחקר מאשר כי קיים בסיס ביולוגי ל-SIDS, שאינו תמיד קשור באירוע מיסתורי שהתרחש מסיבה לא-ידועה. לכן, ניתן לבחון את הנושא מזוית מדעית, ואולי לפתח מבחנים אבחנתיים בכדי לערוך בדיקות סקירה ביילודים, בכדי לזהות אם מצויים בסיכון למוות בעריסה. התקווה היא למצוא בעתיד גם טיפול כלשהו ביילודים בסיכון.

אעפ”י שהחוקרים מאמינים שיצליחו לפתח כלים אבחנתיים כאלו רק בעוד מספר שנים, ממצאי המחקר מספקים בסיס לכיוונים למחקרים עתידיים. הסיבות ל-SIDS עדיין אינן-ידועות, למרות שהתסמונת אחראית ל-67 מקרי תמותה של יילודים מכל 100,000 לידות-חי, מה שהופך אותה לסיבה המובילה לתמותה לאחר התקופה הנאונטלית, בארה”ב.

הרציונל מאחורי המחקר נבע ממחקרים קודמים שמצאו שינויים ברצפטורי 5-HT במוחם של יילודים שנפטרו מ-SIDS, ממצאים שכיוונו לקשר אפשרי בין השניים. מאחר שגרעיני מערכת 5-HT במדולה משפיעים על מערכת הנשימה, איזון לחץ הדם, רפלקסים בדרכי נשימה עליונות, ועירות, ייתכן שהם מעורבים בפתופיזיולוגיה של SIDS.

באמצעות דגימות מוח שנאספו בין 1997 ו-2005, החוקרים בחנו את חתכי המדולה מיילודים שנפטרו מ-SIDS (מקרים), או מחלות אחרות (ביקורות) והשוו את המרקרים לתפקוד מערכת 5-HT, שתוקננו בהתאם. החוקרים הצליחו לאסוף 16 מ-31 דגימות זמינות במקרי SIDS, ו-6 מ-10 דגימות מביקורות.

בהשוואה לביקורות, ביילודים שנפטרו מ-SIDS נמצא מספר גבוה יותר באופן משמעותי של נוירוני 5-HT באזורי המדולה המעורבים בתפקוד הומאוסטטי (148.04 ± 51.96 לעומת 72.56 ± 52.36, p<0.001).

כמו כן, במקרי SIDS זוהתה צפיפות גדולה יותר של נוירוני 5-HT (p<0.001), וצפיפות נמוכה יותר של אתרי קישור לרצפטורי 5-HT1A (p<0.01 בכל 9 הגרעינים). במדולה, היחס הממוצע בין צפיפות אתרי 5-HTT ומספר נוירוני 5-HT היה נמוך יותר במקרי SIDS, בהשוואה לביקורות (0.70 ± 0.33 לעומת 1.93 ± 1.25 fmol/mg, p=0.001).

מעניין לציין, כי במקרי SIDS בזכרים, צפיפות קישור 5-HT1A היתה נמוכה יותר באזור Raphe Obscurus, בהשוואה למקרי SIDS בנקבות (16.2 לעומת 29.6 fmol/mg, p=0.005). לא נמצא קשר בין מספר או צפיפות נוירוני 5-HT, צפיפות קישור לרצפטורי 5-HT1A, או צפיפות קשר רצפטורי 5-HTT וגורמי סיכון אחרים.

לכן החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולי SIDS, הפתולוגיה במערכת 5-HT במדולה היא רחבה יותר מכפי שתיארו בעבר. הממצאים מסייעים להסביר את הסיכון המוגבר של זכרים ל-SIDS, כאשר כמעט פי 2 ממקרי SIDS תוארו בבנים.

הסיבה המדויקת לאבנורמליות אינה ידועה, החוקרים מאמינים כי מדובר בתהליך התפתחותי המתחיל עוד ברחם, ומערב ככל הנראה פקטורים סביבתיים וגנטיים.

ממצאי המחקר תומכים בעובדות נוספות הידועות אודות SIDS, כאשר יילודים מתחת לגיל 6 חודשים מצויים בסיכון מוגבר ל-SIDS, כאשר מערכות הבקרה של תפקוד הומאוסטטי עדיין אינן בשלות. ממודל הסיכונים המשולש עולה כי SIDS נובע משילוב של נטיה מוגברת, גורם אקסוגני דגמאת שינה על הבטן או שינה עם ההורים, ותקופת ההתפתחות הקריטית במהלך 6 החודשים הראשונים לחיים, כאשר היילוד בסיכון הגדול ביותר לתסמונת מוות בעריסה.

פקטורים סביבתיים, דוגמאת עישון אמהי או צריכת אלכוהול, עלולים לפגוע בהתפתחות הפרה-נטאלית של מערכת הסרטונין במוח. חוקרים מנסים לפתח מודל בבע”ח בכדי לבחון את ההתערבויות השונות.

עד שבדיקות סקר והתערבויות אפשרויות יהיו זמינות, החוקרים ממליצים למלא אחר הוראות “Back to Sleep”, הקוראים להורים להשכיב את הילדים על גבם. למעשה, 65% ממקרי SIDS במחקר ישנו על הבטן או על הצד בזמן התמותה. המלצות נוספות באשר להרגלי השינה מתייחסות למשטח שינה שאינו רך, להימנע מחימום יתר, וחשיפה לעישון לפני ואחרי הלידה.

מגבלות המחקר כללו גודל מדגם קטן של מקרי SIDS והביקורות, וחוסר יכולת לבסס קשר בין SIDS, גנוטיפים ושינויים במערכת 5-HT בגזע המוח. כמו כן, קטגוריות רבות בנושא גזע/מוצא אתני, שהיקשו על ניתוח גנטי, ומגבלות בכמות הרקמות הזמינות, לא איפשרו לבחון את כל שלושת המרקרים ל-5-HT בכל המקרים.

במאמר מערכת שהתייחס למחקר נכתב כי המבחנים הנוירופתולוגיים שנערכו עד כה הצביעו לכיוון המערכת הסרטונרגית. לדברי הכותבת, המחקר התקדם צעד אחד קדימה, הודות לניתוח המתוחכם שנערך.

בהתייחסות נוספת למחקר נטען כי במאמר לא מצויין אם החוקרים בחנו רצפטורים אחרים, וממליצים להרחיב בעתיד את המחקרים לאפריקאים-אמריקאים.

המחקר הנוכחי ומחקרים קודמים מסייעים להתמקד בגנים האפשריים העומדים בבסיס תסמונת מוות בעריסה, בין אם מדובר בגן בודד או בפרופיל גנטי.

הערת מערכת:

הזדמנות להאזין שוב לראיון שקיימנו בנושא SIDS עם פרופ ‘ ארתור אידלמן במסגרת הג’ורנאל קלאב

JAMA. 2006;296(17):2124-2132, 2143-2144

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • האם להכחדה של הליקובקטר פילורי השפעה על הסיכון לסרטן הוושט? (Gastroenterology)

    האם להכחדה של הליקובקטר פילורי השפעה על הסיכון לסרטן הוושט? (Gastroenterology)

    במאמר שפורסם בכתב העת Gastroenterology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי הכחדת הליקובקטר פילורי אינה מלווה בעליה בשיעורי היארעות ממאירות של הוושט. החוקרים אספו נתונים אודות כלל החולים שעברו טיפול להכחדת הליקובקטר פילורי בפינלנד, דנמרק, איסלנד, נורבגיה ושבדיה בין השנים 1995 עד 2019. המאגר כלל 661,987 משתתפים עם למעלה מחמש מיליון-שנות לאחר […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Vonoprazan להקלה על צרבת משנית למחלת החזר קיבה-ושט (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Vonoprazan להקלה על צרבת משנית למחלת החזר קיבה-ושט (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) הודיע על אישור Vonoprazan כטבליות במינון 10 מ”ג להקלה על צרבת משנית למחלת החזר קיבה-וושט (Gastroesophageal Reflux Disease) שאינו-ארוזיבי במבוגרים. המומחים מסבירים כי מדובר בהתוויה השלישית למתן חסם החומצה, אשר מאושר כבר לטיפול בדלקת וושט ארוזיבית בכל הדרגות ולהכחדת זיהום הליקובקטר פילורי בשילוב עם טיפול אנטיביוטי. האישור […]

  • ניהול מקרי שלפוחיות ופוסטולות בילודים בני פחות מ-60 יום ללא חום שהוערכו דרמטולוגית (Pediatrics)

    ניהול מקרי שלפוחיות ופוסטולות בילודים בני פחות מ-60 יום ללא חום שהוערכו דרמטולוגית (Pediatrics)

    מטרת מחקר זה, שפורסם לאחרונה ב-PEDIATRICS, היתה להעריך את הניהול הרפואי ותוצאותי במקרים בהם ילודים בני פחות מ-60 יום ללא חום הוערכו על ידי רופאי העור לאור הופעת שלפוחיות ו/או פוסטולות. ד"ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, משתף את הסקירה ומוסיף מהערותיו.

  • הערכת כשל גדילה ותוצאות נוירולוגיות בפגות קיצונית (Journal of Perinatology)

    הערכת כשל גדילה ותוצאות נוירולוגיות בפגות קיצונית (Journal of Perinatology)

    כשל גדילה, כפי שבא לידי ביטוי בהיקף הראש בשחרור של ילודים עם פגות קיצונית, נמצא כקשור לתוצאות התפתחותיות והתנהגותיות בגיל שנתיים, כך פורסם ב- Journal of Perinatology ד"ר ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה, משתף את המאמר ומוסיף מהערותיו.

  • רמות אלבומין מסוכרר בדם בהיריון מוקדם מנבאות סוכרת הריונית (Diabetes Care)

    רמות אלבומין מסוכרר בדם בהיריון מוקדם מנבאות סוכרת הריונית (Diabetes Care)

    במאמר שפורסם בכתב העת Diabetes Care מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי ריכוז אלבומין מסוכרר בדם בהיריון מוקדם עשוי לסייע בחיזוי הסיכון לסוכרת הריונית. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין ריכוזי אלבומין מסוכרר בדם בהיריון מוקדם ובאמצע ההיריון ובין הסיכון לאבחנה של סוכרת הריונית. החוקרים מדדו את ריכוזי אלבומין מסוכרר […]

  • עדויות חדשות תומכות ביעילות ובטיחות Dupilumab לאורך חמש שנים כנגד אטופיק דרמטיטיס (JAMA Dermatology)

    עדויות חדשות תומכות ביעילות ובטיחות Dupilumab לאורך חמש שנים כנגד אטופיק דרמטיטיס (JAMA Dermatology)

    לאורך חמש שנים, טיפול ב- Dupilumab (דופיקסנט) הדגים פרופיל בטיחות מקובל ויעילות ממושכת, עם שיפור משמעותי בסימנים ותסמינים של אטופיק דרמטיטיס בחולים עם מחלת עור בדרגה בינונית-עד-חמורה. מחר LIBERTY AD בשלב 3 הינו מחקר הארכה בתווית-פתוחה להערכת בטיחות ויעילות Dupilumab ב-2,677 מבוגרים עם אטופיק דרמטיטיס בדרגה בינונית-עד-חמורה אשר לקחו בעבר חלק במחקרי Dupilumab לאורך חמש […]

  • קרם Roflumilast אושר לטיפול באקזמה בחולים מגיל שש שנים ומעלה (מתוך הודעת ה-FDA)

    קרם Roflumilast אושר לטיפול באקזמה בחולים מגיל שש שנים ומעלה (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) אישרו התוויה חדשה לטיפול בקרם Roflumilast בריכוז 0.15% כנגד אטופיק דרמטיטיס בדרגה קלה-עד-בינונית במבוגרים וילדים מגיל שש שנים ומעלה. המומחים מסבירים כי קרם Roflumilast, אשר פותח ע”י חברת Arcutis Biotherapeutics, הינו מעכב PDE-4 מקומי ללא-סטרואידים, אשר אושר בעבר בריכוזים גבוהים לטיפול בסבוריאה ופסוריאזיס רובדי. האישור הנוכחי מבוסס […]

  • ההשפעה של פעילות גופנית על דיכאון וחרדה בנשים לאחר-מנופאוזה (BMC Public Health)

    ההשפעה של פעילות גופנית על דיכאון וחרדה בנשים לאחר-מנופאוזה (BMC Public Health)

    במאמר שפורסם בכתב העת BMC Public Health מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי פעילות גופנית עשויה לסייע בהקלה על תסמיני דיכאון בנשים לאחר-מנופאוזה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי פעילות גופנית זוהתה כטיפול תא-תרופתי מבטיח להקלה על דיכאון, אך עדיין קיימת מחלוקת באשר לסוג הפעילות היעיל ביותר. מטרתם כעת הייתה להשוות ולדרג את […]

  • גן חדש למחלת הפרקינסון (EAN 2024)

    גן חדש למחלת הפרקינסון (EAN 2024)

    גן חדש למחלת פרקינסון בגיל מוקדם זוהה, תגלית שמומחים מאמינים כי תהיה לה השלכות קליניות חשובות בעתיד הלא רחוק, כך עולה מכנס האקדמיה האירופאית לנוירולוגיה 2024

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה