השפעות התערבות קצרה על כישורי מתמחים ברפואת ילדים בנושא רפואה מבוססת-עובדות (BMC Med Educ.)

בזמן שבתי ספר לרפואה מקדישים תשומת לב רבה יותר ללימודי רפואה מבוססת-עובדות (Evidence Based Medicine EBM), איכות ההוראה עדיין אינה-מספקת, כך שלמתמחים חדשים ברפואת ילדים אין את הכלים הנדרשים בתחום EBM. המחקר להלן ביקש להעריך את יעילות מודל הוראה קצר, שפותח במטרה לשפר את כישורי EBM של מתמחים ברפואת ילדים.

במסגרת המחקר, נערכו הערכות לפני ואחרי ההתנסות, בקרב אוכלוסיית מתמחים עירוניים ברפואת ילדים, בברוקלין, ניו-יורק. במחקר השתתפו 69 מתמחים, 60 השלימו את התכנית (87%). במסגרת התכנית להקניית כישורי EBM, נערכו 3 או 4 סמינרים בשבוע, כל אחד נמשך כשעתיים.

המודל תוכנן להקנות כישורי EBM בסיסיים, כולל הצגת שאלות קליניות בעלות מענה, חיפוש אחר עדויות, כישורי הערכה קלינית, כולל מהימנות ויישום, והבנת רמת העדויות והתוצאות הכמותיות של הטיפולים שהוצגו במחקרים. חלק ממבחן Fresno, להערכת כישורי EBM, שימש את החוקרים להעריך את כישורי המתמחים.

מדד Kappa למהימנות בין בודקים עמד על 0.74 (95% CI=0.56-0.92).

מהתוצאות עולה כי לפני התחלת תכנית הלימודים, הציון הממוצע של המתמחים עמד על 17%, לעומת 63% לאחר ההשתתפות בסמינרים, עם שיפור בכל אחד מתחומי EBM. המתמחים ענו נכון על מספר שאלות גדול יותר (4.08 בממוצע, מתוך 9 שאלות, 95% CI=3.44-4.72).

לסיכום, ממצאי המחקר מצביעים על כך שתכנית הכשרה קצרה עשויה להיות יעילה בשיפור כישורי EBM בקרב מתמחים ברפואת ילדים.

BMC Med Educ. 2006 Jan 10;6:1

לידיעה ב-Pubmed

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה