סטרואידים בשאיפה מורידים תמותה בחולי COPD (מתוך Chest)

חולים עם COPD ?(מחלת ריאות חסימתית כרונית) המשתמשים בסטרואידים בשאיפה לאחר התקף יכולים להוריד את הסיכון שלהם לתמותה מכל הסיבות ולתמותה בשל CVD (מחלה קרדיווסקולרי).

אך ליתרון זה יש אורך חיים קצר, כאשר הירידה בתמותה נראית בעיקר במשך 30 הימים לאחר לקיחה של סטרואידים בשאיפה. מצד שני, שימוש במרחיבי סימפונות מעלה את הסיכון לתמותה.

מחקרים מרובים העריכו את השימוש בסטרואידים בשאיפה בקרב חולים, שאושפזו לאחרונה בשל החמרה ב-COPD, אך התוצאות היו מעורבות, כך עולה מהעבודה, שפורסמה במהדורת ספטמבר של Chest.

במחקר השתתפו 965 נבדקים, שאושפזו בין השנים 1996 ו-2000 ושרדו לפחות 90 יום. סטרואידים בשאיפה נרשמו תוך 3 חודשים מהשחרור ל-38.2% מהנבדקים.

עבור נבדקים בני 35 -74 שנים, שיעור התמותה לאחר 90 ו-365 יום היה 3.3% בקרב אלה, שטופלו עם סטרואידים בשאיפה, בהשוואה ל-6% בקרב אלה, שלא טופלו בסטרואידים בשאיפה (ירידה של 53%).

עבור נבדקים בני 65 ומעלה, שיעורי התמותה היו 11.7% ו-13.1% בהתאמה (ירידה בתמותה של 25%).

הירידה בתמותה הקשורה לסטרואידים בשאיפה הייתה קשורה בעיקר לפחות מקרי מוות מ-CVD (ירידה של 38%) והייתה פחות קשורה לירידה במקרי מוות בשל COPD. החוקרים הציעו כי סטרואידים מורידים דלקת סיסטמית ואת מספר ההתקפים וההחמרות של COPD, דבר המהווה פרה-דיספוזיציה לאירועי CVD. אך הסטרואידים לא משנים את שיעור הירידה של תפקודי הריאות בחולים עם COPD.

החוקרים ראו בנוסף, כי היתרונות של סטרואידים בשאיפה היו הכי בולטים במהלך 30 הימים הראשונים לאחר קבלת סטרואידים בשאיפה. קשרים לתמותה התרופפו עם אינטרוולים ארוכים לאחר קבלת הסטרואידים בשאיפה.

שימוש במרחיבי סימפונות למעשה מעלה את שיעורי התמותה. עובדה זו מיוחסת לאפקט של מרחבי סימפונות על אירועי CVD בחולי COPD.

בפרשנות נלוות כתגובה על המאמר נכתב כי למחקר הפרמקו-אפידמיולוגי יש מגבלות ואין להתייחס אליו כסופי. למרות זאת, אין ל”פטור” מידע זה בקלות היות ויש מספרים הולכים ועולים של פרסומים התומכים בממצאים של המחקר הנוכחי.

Chest 2006;130:640-646 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה