הבדלים בין ילד ומבוגר בהתאוששות מפעילות גופנית בעוצמה גבוהה (מתוך Exerc Sport Sci Rev)

ילדים מתאוששים מפעילות גופנית מהר יותר בהשוואה למבוגרים. רעיון זה מקובל בצורה נפוצה בקרב אנשי מקצוע ובקרב הדיוטים, אך מידע המדגים הבדלים אלה מוגבל באופן מפתיע, בעוד שניסיונות להסביר רעיון זה עוד יותר נדירים.

כבר זמן רב הראו, שלילדים יש יכולת כוח אירובית נמוכה יותר בהשוואה למבוגרים. בעצם, אפילו לאחר תיקון להבדלים במסת הגוף,שיא מומנט הסיבוב בילדים ושיא תפוקת הכוח בילדים מגיעים רק ל-60-80% מאלה של מבוגרים. תוך שימוש ב- 31P MRS (magnetic resonance spectroscopy), Zanconato מצא באופן לא ישיר שיעור נמוך של יצירת לקטט במהלך פעילות גופנית מירבית בהשוואה למבוגרים. יצירה נמוכה יותר של לקטט יכולה להסביר ישירות את ההצטברות הנמוכה של לקטט בילדים ואת שיא ריכוז הלקטט הנמוך שלהם בדם. בהנחה שלקטט קשור הפוך ליכולת הביצועים, יש צורך בלקטט נמוך לאחר ביצוע פעילות גופנית על מנת שיזרז את ההתאוששות המהירה.

Zafeiridis הדגים לאחרונה, שירידה בכוח השריר עם 4 × 30-s ועם 2 × 60-s סטים של כיפוף-יישור ברך מקסימאליים, קטנה יותר בקרב מתבגרים ומבוגרים. הבדלים דומים תלוי גיל דווחו גם בסדרות של 10-s מחזורים של רכיבה על אופניים.

Hebestreit  הדגים, שלאחר 30-s של WAnT (Wingate Anaerobic Test), בנים לפני גיל ההתבגרות יכלו להכפיל את הביצועים שלהם לאחר התאוששות של 2 דקות, בעוד שמבוגרים עדיין לא יכלו לעשות זאת לאחר 10 דקות.

למרות שעייפות מוגבלת יותר יכולה להסביר את היכולת של ילדים לחזור על פעילות גופנית מאומצת ברצף קצר, יכולת ההתאוששות המהירה שלהם נראתה כלא תלויה בעייפות. על כן, ההתאוששות המהירה יותר של ילדים היא בעיקר בשל יצירת כוח נמוך יותר. זהו הבדל איכותי בין ילד ומבוגר. במילים אחרות, ניתן להתווכח על כך, שילדים מתאוששים מהר יותר מפעילות גופנית בעוצמה גבוהה כי יש להם פחות ממה להתאושש.

רוב ההבדלים המטבוליים יכולים להיות מיוחסים לשימוש ולגיוס שונה של יחידות מוטוריות. מבחינה איכותית, היתרון האמיתי של הילדים שוכן בעיכוב קצר של התחלת הפעילות הגופנית או בסיומה ובהגעה לשיא של רמות מטבוליטים בדם, דבר המאפשר לתהליך ההתאוששות להתחיל מוקדם יותר. אך הבדל זה כולל רק חלק קטן (מספר דקות) ממשך ההתאוששות המלאה.

בהתחשב במידע, בעיקר הכוח היחסי ומהירות התכווצות השריר הנמוכה של ילדים, החוקרים טוענים שילדים יותר מוגבלים ביכולת שלהם לגייס ולהשתמש ביחידות מוטוריות גבוהות היררכיה. זאת בשל אי בשלות נוירו-מוסקולרית או בשל התמיינות לא שלמה של יחידה מוטורית.

אתגרים במחקרים עתידיים בנושא זה כוללים הסברת הקשר בין התאוששות של פרמטרים פיזיולוגיים (לקטט, מימן וכו’) ובין יכולת פעילות גופנית בילדים ובמבוגרים, חקירת הטבע והקינטיקה של התאוששות שרירית, מהירות, כוח וחוזק בילדים ובמבוגרים, למידת האפקטים של עוצמת ומשך הפעילות על תהליכי התאוששות שונים והדגמת הבדלים התלויים בבשלות בתבניות גיוס היחידה המוטורית.

לידיעה המלאה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה