האם שימוש בתרופות אחזקה על פי הצורך משפר את השליטה באסתמה ? (מתוך The Lancet)

ממחקר חדש,  שפורסם במהדורת אוגוסט של The Lancet, עולה כי השימוש ב- budesonide וב-formoterol על פי הצורך משפר את השליטה באסתמה בחולים ,שכבר מקבלים את השילוב התרופתי כטיפול אחזקה.

התפקיד של סטרואידים בשאיפה, כגון budesonide, ואגוניסטי בטא 2 ארוכי טווח, כגון formoterol, בשליטה על אסתמה לא הוגדר כראוי. בעוד שהשימוש שלהם כטיפול אחזקה הוא מבוסס היטב, היתרונות שלהם כטיפול על פי הצורך אינם ברורים.

במחקר השתתפו 3394 נבדקים עם אסתמה בינונית- קשה, שנשארו סימפטומטים תחת טיפול אחזקה ב- budesonide וב-formoterol במשך תקופה של שבועיים. לצורך טיפול של “הקלה” על הסימפטומים, הנבדקים חולקו רנדומאלית לקבלת terbutaline 4 mg (אגוניסט בטא 2 קצר טווח מסורתי), formoterol 4.5 מיקרוגרם או שילוב של budesonide (160 מיקרוגרם) ו- formoterol (4.5 מיקרוגרם).

במושגים של דחיית התלקחות האסתמה הקשה הראשונה, הטיפול המשולב היה יותר יעיל בהשוואה לטיפול ב- formoterol בלבד. יש לציין כי הטיפול ב- formoterol בלבד היה יותר יעיל מהטיפול ב- terbutaline בלבד.

הטיפול המשולב היה יעיל יותר משמעותית משני הטיפולים האחרים בהורדת השיעור של אקססרבציות של אסתמה חמורה. תחת טיפול משולב זה, 19 התלקחות קשות פר 100 נבדקים פר שנה קרו בהשוואה ל-37 ו-29 התלקחות תחת טיפול ב-  terbutaline וב- formoterol בהתאמה.

השליטה בסימפטומים הייתה דומה בטפול ב- terbutaline וב- formoterol, וכל שלושת הטיפולים הניבו עליה דומה במספר ימים של שליטה באסתמה.

לדברים החוקרים, התוצאות מצביעות על יתרון בשימוש בשילוב של טיפול האחזקה ואגוניסטי בטא 2 הפועלים מהר כאמצעי היחיד בשליטה על אסתמה.

במאמר מערכת נכתב כי קבוצת הנבדקים, שהשתתפה במחקר כללה חולים באסתמה קשה לא נשלטת תחת טיפול משולב במינון נמוך. קבוצת חולים אלה מייצגת חלק קטן מכלל אוכלוסיית חולי אסתמה.

רוב חולי אסתמה משיגים שליטה באסתמה אם הם מטופלים על פי ההנחיות הקיימות. לכן, אין זה הולם להכליל את תוצאות המחקר על כלל אוכלוסיית חולי האסתמה הקיימים.

Lancet 2006;368:707-708,744-753

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה