הקשר בין גלי חום קשים ובין אינסומניה כרונית (Arch Intern Med)

מממחקר חדש עולה כי קיים קשר בין גלי חום קשים ובין אינסומניה בנשים בגיל העמידה.

מאחר שגלי חום יכולים להופיע במהלך הלילה, נוכחותם נקשרה תכופות עם אינסומניה בנשים הסובלות מתסמיני מנפאוזה.

עם זאת, פקטורים רבים אחרים פרט לגלי חום או מנפאוזה עשויים לגרום לאינסומניה, ומספר פקטורים הקשורים באינסומניה מזוהים לעיתים קרובות בנשים לפני ואחרי מנפאוזה עם גלי חום.

החוקרים ביצעו ראיון טלפוני עם 3243 נשים, בגיל 18 ומעלה. 982 מהן היו בגילאי 35-65, והן חולקו לשלוש קבוצות לפני מנפאוזה (57.2%), סביב מנפאוזה (22.3%) ולאחר מנפאוזה (20.5%). גלי חום נספרו אם הם הופיעו לפחות 3 ימים בשבוע במהלך החודש הקודם, והם סווגו כקלים, בינוניים או קשים, בהתאם להשפעתם על התפקוד היומיומי. אינסומניה כרונית הוגדרה כחוסר שביעות רצון כללי מהשינה, קושי להירדם או להישאר ישן, או קשיים לחזור לישון, למשך 6 חודשים לפחות. אבחנת אינסומניה סווגה על-פי Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fourth Edition.

גלי חום אובחנו ב-12.5% מהנשים לפני מנפאוזה, 79% מהנשים סביב מנפאוזה, ו-39.3% מהנשים לאחר מנפאוזה. אינסומניה כרונית אובחנה ב-36.5% מהנשים לפני מנפאוזה, 56.6% סביב מנפאוזה ו-50.7% לאחר מנפאוזה (P<0.001). שכיחות תסמיני אינסומניה כרונית עלתה עם חומרת גלי חום. מעל 80% מהנשים לפני ואחרי מנפאוזה שסבלו מגלי חום, סבלו גם מתסמיני אינסומניה כרונית. מניתוח התוצאות עולה כי קיים קשר משמעותי בין גלי חום קשים ובין תסמיני הפרעות שינה ואבחנת אינסומניה כרונית. פקטורים משמעותיים אחרים שנקשרו עם אינסומניה כרונית היו מצב בריאותי גרוע, כאב כרוני ודום נשימה בשינה.

מגבלות המחקר כללו מבנה Cross-Section, חוסר-יכולת לקבוע קשר סיבתי, ונתונים המבוססים על דיווח עצמי.

קיים קשר חזק בין גלי חום קשים ובין אינסומניה כרונית בנשים באמצע החיים. נוכחות גלי חום צריכה לעבור בירור סיסטמי בנשים הסובלות מאינסומניה. טיפול בגלי חום עשוי לשפר את איכות השינה ולצמצם את התוצאות המזיקות של אינסומניה כרונית.

Arch Intern Med. 2006;166:1262-1268

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה