האם שימוש בסורק ראייה בילדים יכול לעזור לזהות פזילה? (מתוך Archives of Ophthalmology)

מחקר חדש, שפורסם במהדורת אפריל של Archives of Ophthalmology, מצא כי סורק ראייה של ילדים (PVSPediatric Vision Screener) הוא מכשיר יעיל לסיקור ילדים וצריך להיות בשימוש בקרב רופאי רפואה ראשונית ואחיות.

כיום אין פרוטוקול סיקור ראייה מיושם שמזהה מיקום לא תקין של העיניים (פזילה) שהוא אחד מגורמי הסיכון לעין עצלה (amblyopia). PVS תוכנן לאבחן פוקוס של עדשת העין ומיקומה. מטרת PVS היא לספק מכשיר סיקור בשלב הראשוני, שיבדיל בין ילדים, שצריכים הפניה לאופטלמולוג ובין אלה שלא בסיכון, בלי לנסות לעשות דיאגנוזה.

בהתבסס על בדיקות orthoptic (שהן ה- gold-standard), 77 נדבקים בגילאים 2-18 סווגו בסיכון לעין עצלה אם נמצא אצלם פזילה (משתנה או קבועה) או אנאיזומטרופיה (כוח שבירת קרני אור לא שווה בשתי העיניים של מעל ל-1.5 דיופטרים). הנבדקים נבדקו על ידי PVS, חלקם קיבלו המלצה וחלקם לא על פי ניקוד binocularity (היכולת לעשות פוקוס על אובייקט עם שתי העיניים וליצור תמונה תלת מימדית אחת). החוקרים חישבו רגישות וספציפיות לזיהוי הסיכון לעין עצלה.

Binocularity ב-PVS היה גדול יותר מ-65% לכל קבוצת הביקורת, נמוך מ-20% לכל הנבדקים עם פזילה קבועה, בין 0% ל-52% בנבדקים עם פזילה משתנה ופחות מ-10% בנבדקים עם anisometropia ללא פזילה.

PVS זיהה פזילה קיימת בכל הנבדקים וגם זיהה 3 נבדקים עם anisometropia. PVS הראה יכולת פוטנציאלית למלא את החוסר הקיים במכשיר סיקור מתאים בקרב ילדים בגיל שלפני בית הספר.

לשמונה ילדים בין הגילאים 12-24 חודש היה חוסר עיקביות בעניין במטרה המקובעת, זוהי מגבלה פוטנציאלית של המכשיר.

מיקום לא תקין של העיניים, כולל פזילה משתנה וקבועה, אובחן עם ספציפיות ורגישות גבוהה. מחקרים נוספים יאפיינו טוב יותר את הביצוע בנבדקים עם anisometropia, סינדרום מונופיקסציה וטעות שבירת קרני אור סימטרית לא מסובכת.

Arch Ophthalmol. 2006;124:509-513

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה