אפידמיולוגיה ותוצאות Health-Care Associated Pneumonia (מתוך CHEST)

לאור מאמר שפורסם בגליון דצמבר של Chest עולה כי Health-Care Associated Pneumonia (HCAP) מאופיינת כמחלה חמורה יותר, עם שיעורי תמותה מוגברים ועלויות גבוהות יותר, בהשוואה לדלקת ריאות הנרכשת בקהילה (Community Acquired Pneumonia).

ממחקרים שפורסמו לאחרונה עולה כי זיהומים הקשורים במערכת הבריאות מאופיינים באפידמיולוגיה ייחודית ותוצאות שונות מזיהומים נוזוקומיאלים או זיהומים שנרכשו בקהילה.

החוקרים בחנו את ההשערה כי HCAP היא ישות קלינית נפרדת, ע”י בדיקת הנתונים של חולי דלקת ריאות עם תרבית חיובית, שנכללו במאגר נתונים גדול בארה”ב.

בקבוצת HCAP נכללו חולי דלקת ריאות שהועברו ממתקן בריאותי אחר, טופלו בהמודיאליזה לטווח ארוך, או עברו אישפוז קודם במהלך 30 הימים הקודמים.

במאגר הנתונים היו נתונים אודות 2,221 חולים עם דלקת ריאות מהקהילה, 988 חולים עם HCAP, 835 חולים עם דלקת ריאות נוזוקומיאלית ו-499 עם דלקת ריאות בחולים מונשמים (Ventilator Associated PneumoniaVAP).

חולים עם HCAP היו מבוגרים באופן משמעותי, בהשוואה לחולים עם דלקת ריאות מהקהילה או חולים מונשמים שפיתחו דלקת ריאות, אך היו דומים בגיל לחולים שפיתחו דלקת ריאות נוזוקומיאלית. כמעט 50% מחולי HCAP אושפזו ממתקני סיעוד מיומנים.

זיהום של Staph. Aureus היה שכיח יותר בחולי HCAP, דלקת ריאות נוזוקומיאלית ו-VAP, ושיעור MRSA (Methicillin Resistant Staph. Aureus) היה גבוה יותר משמעותית בקבוצת HCAP, בהשוואה לחולים עם דלקת ריאות מכל סוג אחר.

שיעורי התמותה היו דומים בקבוצת HCAP ודלקת ריאות נוזוקומיאלית, ועמדו על 20%, גבוה באופן משמעותי משיעורי התמותה בדלקת ריאות מהקהילה (10%) ונמוך מ-VAP (29%).

משך השהות בבית החולים היה הארוך ביותר עבור חולים בקבוצת VAP והקצר ביותר עבור חולים עם דלקת ריאות מהקהילה.

ממוצע סך העלויות בנבדקים בקבוצת HCAP (27,647 דולרים), היה גבוה מזה של חולי Community Acquired Pneumonia (25,218 דולרים), אך נמוך מחולים עם דלקת ריאות נוזוקומיאלית (65,292 דולרים) או VAP (150,841 דולרים).

לאור הממצאים עולה כי HCAP, שסווגה במקור כחלק מדלקת ריאות שנרכשה בקהילה, דומה יותר מבחינה קלינית לדלקת ריאות נוזוקומיאלית, ויש לטפל בה כך, עד לקבלת תוצאות תרבית.

Chest 2005;128:3854-3862.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה