התמותה לאחר exenteration בגלל גידולים ממאירים של הארובה

אקזנטרציה של הארובה הנה פרוצדורה נדירה אשר גורמת לעיוות מראה הפנים ושמורה לטיפול בגידולים ארובתיים שהנם חודרניים או מסכנים את החיים, כאשר אין בנמצא טיפולים פחות הרסניים. מספר מחקרים שפורסמו דיווחו על הניסיון שהצטבר לגבי אקזנטרציות של הארובה אך רק מעטים דיווחו על ה- long  term survival של החולים המטופלים.

בעבודה הנוכחית בדקו החוקרים את התוצאות ארוכות הטווח של ב- 64 מקרים  שעברו אקזנטרציה במהלך 13 שנים. במיוחד נבדקו הגורמים העיקריים שהשפיעו על התמותה והקשר בין התמותה לאקזנטרציה.  הם ניסו לבדוק את התפקיד של קיום גבולות נקיים מגידול וסוג הגידול על התוצאות ארוכות הטווח.

העבודה בוצעה ב- Manchester Royal Eye Hospital, Manchester, UK . הרישומים של כל החולים שעברו אקזנטרציה בבית חולים זה מינואר 1991 ועד אפריל 2004 נבדקו באופן רטרוספקטיבי.

נמצא שה- survival שנה אחת לאחר האקזטרציה היה 93% ולאחר 3 שנים הוא ירד ל- 67%. הוא היה 57% לאחר 5 שנים ו- 37% לאחר 10 שנים. 13 חולים מתו מסיבה שהייתה קשורה באופן ישיר לגידול הארובתי. 9 חולים אחרים מתו מסיבה שלא הייתה קשורה לגידול. שניים אחרים מתו מגידולים ממאירים אחרים. לא היה הבדל בשיעור התמותה כעבור 3 שנים וכעבור 5 שנים בקרב אלה ששולי הרזקציה היו נקיים מגידול לעומת אלה שנמצא גידול בשוליים.

מסקנת החוקרים הייתה שהתמותה הכללית לאחר אקזנטרציה של הארובה היא 38% במהלך 12 שנים. שוליים נקיים מגידול עדיין לא מהווים סימן לריפוי מהגידול, אם כי התוצאות מצביעות על כך שחלק מהחולים נרפאו בעקבות האקזנטרציה. תוצאות מחקר זה מאשרות שהתוצאות בעקבות אקזנטרציה בגלל BCC חודרני לארובה הן טובות.

I Rahman, A Maino, A E Cook and B Leatherbarrow:

Mortality following exenteration for malignant tumours of the orbit

Brit J Ophthalmology 2005;89:1445-1448

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה