האם Bupropion SR מסייע לחולי COPD להיגמל מעישון ?(מתוך Arch Intern Med.)

ממחקר חדש עולה כי Sustained-Release Bupropion (Bupropion SR) יעיל להפסקת עישון בחולי COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Disease). מתוצאות המחקר עולה כי גם Nortriptyline שימושי.

מהתצפיות עולה כי מעשנים עם COPD מצויים בסיכון גבוה לדיכאון וכי ייתכן שלניקוטין יש אפקט נוגד-דיכאון והוא עשוי להסדיר את מצבי הרוח. מסיבה זו, ברור ההגיון שמאחורי השימוש בתרופות נוגדות-דיכאון במטרה להביא להפסקת עישון בחולי COPD. החוקרים מוסיפים כי למיטב ידיעתם לא נערך מעולם ניסוי קליני לבדיקת יעילות Bupropion Hydrochloride ו-Nortriptyline בהפסקת עישון באוכלוסיה זו.

במסגרת המחקר עקבו החוקרים אחר 255 מבוגרים המצויים בסיכון ל-COPD או סובלים מ-COPD. המשתתפים חולקו באקראי לקבלת 150 mg Bupropion SR, פעמיים ביום או ל-75 mg Nortriptyline, פעם ביום, למשך 12 שבועות. כל הנבדקים קיבלו ייעוץ להפסקת עישון.

המדד העיקרי היה הפסקת עישון משבוע 4 עד שבוע 26 לאחר תאריך ההפסקה המיועד.

בהשוואה למטופלי פלסבו, נמצא קשר בין טיפול ב- Bupropion SRוב- Nortriptyline ובין שיעורי הימנעות מעישון ממושכים יותר. עם זאת, ההבדל היחיד בעל משמעות סטטיסטית היה ההבדל בין  Bupropion SR ובין מטופלי פלסבו (בהשוואה לפלסבו, 13.1% עבור Bupropion SR, 95% CI, 1.2%-25.1% ועבור Nortriptyline 10.2%, 95% CI, -1.7%-22.2%).

בקרב חולי COPD, הן Nortriptyline והן Bupropion SR הביאו להפסקת עישון ממושכת (בהשוואה לפלסבו, 18.9% עבור Bupropion SR, 95% CI 3.6%-34.2% ועבור  Nortriptyline 12.9%, 95% CI, -0.8%-26.4%). בקרב משתתפים בסיכון ל-COPD, לא נמצא הבדל משמעותי בהשוואה לפלסבו בכל הקשור לשיעורי הפסקת עישון.

לסיכום כותבים החוקרים כי Bupropion SR הוא אמצעי יעיל המסייע בהפסקת עישון בחולי COPD. נראה כי Nortriptyline הוא אלטרנטיבה שימושית.

מגבלות המחקר כללו בין היתר מעט משתתפים בסיכון ל-COPD בקבוצת מטופלי Nortriptyline ושיעורי היענות נמוכה.

נראה כי Nortriptyline ו-Bupropion SR יעילים ומסייעים לחולי COPD להפסיק לעשן. דרוש מחקר נוסף בכדי לחזור על תוצאות המחקר, להעריך את יעילות Bupropion SR ו- Nortriptyline במעשנים בשלבים שונים של COPD (כמו גם במעשנים עם COPD הסובלים מדיכאון), ולהעריך את הקשר בין ההיענות לתרופות ובין תוצאות המחקר.

Arch Intern Med. 2005;165:2286-2292

לידיעה במדסקייפ

הערת מערכת:

קצת קשה בכל זאת להבין איך אדם עם COPD מסוגל או מרשה לעצמו לעשן, אבל טוב לדעת שיש כנראה גם דרך יעילה לגמול אותו…

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה