מתן הקרנות במינון גבוה מפחית את הסיכון להישנות של סרטן הערמונית (JAMA)

מחקר חדש מעיד כי מתן הקרנות במינון גבוה מפחית ת נביכון לכשלון ביוכימי בגברים שאובחנו בסרטן מקומי בערמונית, בהשוואה למתן הקרנות במינון קונבנציונאלי.

ברוב מקרי סרטן הערמונית בארצות הברית מדובר במחלה מקומית וקרינת external beam היא הטיפול השכיח. אולם, הועלו דאגות שההקרנות במינון הקונבנציונאלי אינן מספיקות לחלוטין לטיפול בממאירות, דבר העלול להוביל להישנות קלינית של המחלה. עד כה לא נבדק האם העלאת מינון ההקרנות עשוי לסייע בפתרון הבעיה.

בכדי לחקור את הנושא, בחנו החוקרים את התוצאות בקרב 393 חולים הסובלים מסרטן ערמונית מקומי שחולקו באקראי לקבלת הקראנות במינון כולל של 70.2Gy (מינון קונבנציונאלי) או של 79.2Gy (מינון גבוה).

שתי הקבוצות קיבלו טיפולי הקרנות X-ray במינון קבוע, אך קבוצת המינון הגבוה קיבלה טיפול המרצה באמצעות proton-beam therapy.

שיעורי ההשרדות ללא כשלון ביוכימי של הטיפול כעבור 5 שנים בקבוצות החולים שקיבלו טיפול במינון גבוה ובמינון קונבנצינאלי עמדו על ערכים של 80.4% ושל 61.4%, בהתאמה (p < 0.001). מתן ההקרנות במינון גבוה גרר ירידה בשיעור של 49% בסיכון לכשלון הטיפול, ושיעור ירידה דומה בסיכון נתקבל בחולים המצויים בסיכון נמוך ובסיכון גבוה. שיעור ההשרדות הככולל לא נבדל באופן מובהק סטטיסטית בין שתי הקבוצות.

 מבחינת רעילות, נמצא כי שני סוגי טיפולי ההקרנות ברי השוואה עם כש-1.5% מהחולים בכל אחת מהקבוצות סבלו ממורבידיות אקוטית במערכת השתן או בחלחולת מדרגת חומרה בינונית לפחות. כמו כן, שיעורי החולים שסבלו מהופעה מאוחרת של מורבידיות נעו סביב 1.5% בשתי הקבוצות.

במאמר מערכת מצורף נכתב כי הממצאים מחזקים את ההשערה שמתן הקרנות במינונים גבוהים יותר עשוי להיות בטוח בגברים הסובלים מסרטן ערמונית מקומי ושהעלאת המינון קשורה לשיפור ביכולת הבקרב הביוכימית על המחלה. עם זאת, מציינים הכותבים, טרם הוכח שהעלאת הבקרה על רמות ה-PSA תתבטא בהכרח בשיפור בנקודות סיום בעלות משמעות קלינית כמו משך ההשרדות של החולים.

לידיעה במדסקייפ

JAMA 2005;294:1233-1239,1274-1276.

<!–


–>

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה