טיפול תרופתי במינון קבוע טוב יותר מהוספת תרופות ליתר לחץ דם סיסטולי

שילוב של שתי תרופות במינון קבוע לטיפול ביתר לחץ דם מאפשר למספר גדול יותר של חולים להגיע ללחץ דם מטרה מהר יותר, כך הציגו חוקרים קנדים בפגישה השנתית של האיגוד האמריקאי ליתר לחץ דם.

מספר החולים שהגיעו ללחץ דם המטרה היה גבוה משמעותית בקבוצת המינון הקבוע, עם 64% שהגיעו לרמות נורמליות בהשוואה לקבוצת התוספת שבה רק 37% הגיעו למטרה.

פי 2 חולים בקבוצת המינון הקבוע (30%) הגיעו ללחץ דם סיסטולי ביום עם לא יותר משתי תרופות בהשוואה לקבוצה השניה בה רק 15% הגיעו ללחץ דם מטרה עם שתי תרופות או פחות.

לעיתים קרובות יש צורך ביותר מתרופה אחת לטפל בחולים עם יתר לחץ דם סיסטולי. בדרך כלל מוסיפים תרופות לפי הצורך, אך החוקרים מצאו כי סדרת תרופות עוזרת ליותר חולים להגיע למטרה מהר יותר עם פחות תופעות לוואי.

ד”ר סיקה ציין כי קשה להשוות בין שני הפרוטוקולים במחקר. בזמן שהמינון של הידרוכלורוטיאזין נשאר קבוע בקבוצה אחת, הוא הועלה בקבוצת המינון הקבוע. התוצאות יהיו שונות על בסיס זה בלבד.

החוקרים בדקו את היעילות של שני סוגי הטיפולים המשולבים על פרופיל לחץ דם במשך 24 שעות. המחקר כלל 121 חולים עם לחץ דם סיסטולי של 150 מ”מ כספית ומעלה בקליניקה ומעל 135 מ”מ כספית במרפאה אמבולטורית.

חולים קיבלו באקראי טיפול חד יומי של 50 מ”ג לוסרטן עם 12.5 מ”ג הידרוכלורותיאזין. עם לא הגיעו ללחץ דם מטרה של פחות מ-135 מ”מ כספית במשך 6 שבועות, הועלה המינון ל-100 מ”ג לוסרטן ו-25 מ”ג הידרוכלורותיאזין.

הקבוצה השניה קיבלה את אותו מינון של הידרוכלורותיאזין, יחד עם 50 מ”ג אטנולול במקרה שלחץ דם המטרה לא הושג בששת השבועות הראשונים. אמלודיפין 5 מ”ג הוסף כתרופה שלישית בקבוצה זו לאלו שלא הגיבו לששה שבועות נוספים.

לחץ דם קליני ואמבולטורי נמדד לאחר 6, 12 ו-18 שבועות, והושווה בין שתי הקבוצות בתחילת המחקר.

לקבוצה שקיבלה מינון  קבוע היו פחות תופעות לוואי עם היארעות של 40% בהשוואה ל-66% בקבוצה השניה.

התחלת טיפול אנטיהיפרטנסיבי עם שילוב במינון קבוע של לוסרטן והידרוכלורותיאזין בחולים עם יתר לחץ דם סיסטולי מאפשרת לחולים להגיע ללחץ דם מטרה מהר יותר, עם פחות תופעות לוואי ופחות צורך בתרופה שלישית בהשוואה לגישת התוספת הקונבנציונלית.

ASH 20th Annual Scientific Meeting and Exposition: Abstract P164. Presented Sunday May 15, 2005.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה