הימצאות תאי גידול במחזור הדם משמשת לחיזוי משך ההישרדות בחולים הסובלים מסרטן ערמונית גרורתי (Urology)

על-פי דיווח שפורסם לאחרונה, הימצאות תאי גידול במחזור הדם קשורה לתוחלת הישרדות כללית ירודה בחולים הסובלים מסרטן ערמונית גרורתי.

אחד החוקרים, ד”ר Terstappen, מסביר בראיון כי הבדיקה לגילוי תאי גידול במחזור הדם עשויה לשפר משמעותית את היכולת להעריך את מצב המחלה בכל נקודת זמן בקבוצת חולים זו.

החוקרים בדקו את כמות תאי הגידול במחזור הדם (circulating tumor cells או CTCs) בדגימות דם בנפח 7.5 מ”ל שנלקחו מ-37 חולים הסובלים מסרטן ערמונית גרורתי ובדקו את הקשר בין הספירות לבין זמן ההשרדות הכללי. ספירות ה-CTC נעו בין ערכים של 0 ל-8586, ומשך ההישרדות הכללי נע בין 0.04 לבין 4.16 שנים.

ספירת CTC של 5 הפרידה בין חולים בעלי השרדות כללית ירודה (0.70 שנים) לבין חולים בעלי השרדות כללית משופרת (מעל 4.00 שנים), עם ערך p = 0.002.

בקרב החולים שבהם נמצא גידול שאיננו מגיב להורמון, עמד משך ההישרדות החציוני על ערך של 0.50 שנים, לעומת 2.50 שנים, בחולים שבהם נמצאו לפחות 5 תאים לעומת חולים שבהם נמצאו פחות מ-5 תאים, בהתאמה.

זמן ההכפלה של רמת ה-PSA חזה גם כן את משך ההישרדות, כשזמן הכפלה של 6 חודשים מפריד בין זמן הישרדות כללית ירוד או משופר.

החוקרים מסיקים כי תואצות המחקר מעידות שהימצאות CTCs קשורה למשך הישרדות קצר יחסית בחולים הסובלים מסרטן ערמונית גרורתי.

ד”ר Terstappen מסביר כי כבר הודגם שהימצאות תאי גידול בדמן של חולות סרטן שד גרורתי קשורה לתוחלת הישרדות ירודה וכי ערכת הבדיקה מאושרת על-ידי ה-FDA לאינדיקציה זו וזמינה מסחרית.

הוא מוסיף כי אותה בדיקה ניתנת לשימוש בקרצינומות אחרות, וכפי שניתן לראות במחקר הנוכחי, נראה שהקשר בין הימצאותם של תאי גידול בדם לבין תוחלת הישרדות ירודה קיים גם בקרצינומות אחרות.

ד”ר Terstappen מציין כי לא ידוע מה משמעות הימצאותם של תאי גידול בדמם של חולים הסובלים ממחלה ראשונית או של חולים שהוסר מגופם הגידול הראשוני, אם כי קשה להאמין כי מדובר בסימן חיובי.

לידיעה במדסקייפ

Urology 2005;65:713-718.

<!–


–>

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה