סקאלה מסייעת בהערכת תוצאות הדמיות MRI בחשד לסרטן הערמונית (Radiology)

חוקרים מדווחים כי נראה שסקאלה בת 5 נקודות עשויה להיות שימושית כמערכת הערכה סטנרדטית להבחנה בין סימנים שפירים וממאירים בהדמיות MRI ספקטרוסקופיות תלת-מימדיות של הערמונית.

החוקרים מציינים כי בשלבים המוקדמים של סרטן הערמונית קשה להבחין בין חולים הסובלים ממחלה קלה ומשנית לבין חולים הסובלים ממחלה מתקדמת העלולה לסכן את חייהם.

בכדי לבדוק את יכולת ההערכה באמצעות הסקאלה בת 5 הנקודות ניתחו החוקרים תוצאות הדמיות MRI שנלקחו מ-22 חולים לפני שעברו כריתת ערמונית רדיקלית.

לאחר העיבוד, זיהו החוקרים באופן חד-משמעי 306 voxels ספקטרוסקופיים של אזור רקמתי פריפרי שפיר ו-81 של רקמה ממאירה.

שני מומחי ספקטרוסקופיה, שלא היו מודעים למיון ה-voxels ניתחו ודירגו את ה-spectra באמצעות סקאלה הנעה מ-1 (שפיר) ל-5 (ממאיר). הדרוג התבסס על מחקר קודם ועל הבנה של מטבוליזם הגידול הסרטני בערמונית.

דיוק המערכת עמד על 74.2%-85% בהבחנה בין voxels רקמתיים שפירים לממאירים. רמת הספציפיות עמדה על ערך של 84.6%-89.3%, כשדרוג של 4 או 5 שימש לאבחון סרטן. כאשר שימש דרוג של 3-5 לאבחון סרטן עמדו מדדי הדיוק והספציפיות של הבדיקה על ערכים של 90% ו-93%.

החוקרים מסכמים כי רמת הדיוק היתה טובה ורמת ההתאמה בין הבודקים היתה מעולה. הם קוראים לביצוע מחקרים קליניים פרוספקטיבים לבדיקת השימוש בשיטת הדרוג שלהם.

Radiology 2004;233:701-708.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה