מקטע קדמי – טיפול טופיקלי בגידולי קרנית ולחמית באינטרפרון

גידולים תוך אפיתליאליים של הקרנית והלחמית הינם תהליכים קדם-ממאירים המהווים את גידולי הלחמית השכיחים ביותר בארה”ב והגידולים במקום השלישי בשכיחות בעין בזקנה אחרי מלנומה ולימפומה. הטיפול הסטנדרטי בגידולים תוך-אפיתליאליים של הקרנית והלחמית היה הסרה בניתוח בצירוף טיפול בהקפאה. למרות שתהליכים אלה מתקדמים מאד לאט וקיים סיכון מועט למעבר לתהליך ממאיר, שעורי החזרה הינם גבוהים בעקבות טיפול מסורתי זה.  דיווחים בספרות מראים סיכון של 5% עד 56% של חזרה, בהתאם לגישה הניתוחית, מצב השוליים שהוצאו ומשך המעקב. ממצא של גידול בשוליים המצביע על הוצאה לא מושלמת של התהליך, נחשבת למנבא החשוב ביותר של חזרה. בסדרה גדולה של 79 עיניים, נמצא שחזרה של גידולים תוך אפיתליאליים של הקרנית והלחמית עלולה להופיע כעבור פרקי זמן ארוכים עד 11.5 שנים לאחר הטיפול הראשוני. בנוסף, בארבעה חולים בסדרה זו, החזרה הייתה בצד השני של אותה העין ממנה הוסר תהליך דומה בשלמות, עם שוליים נקיים. 

בגלל הקושי בהסרה כירורגית מלאה של התהליך והסיכון של חזרה, וכיון שניתוחים חוזרים עם או ללא טיפולים בהקפאה עלולים לגרום להצטלקות הלחמית או חוסר ב-   limbal stem cell, נבדקו שיטות טיפול חליפיות. טכניקות טיפול חליפיות אלה כוללות טיפול טופיקלי במיטומיצין C, טיפול טופיקלי ב- 5-fluorouracil, excimer laser phototherapeutic keratectomy וכן טיפול טופיקלי באינטרפרון alfa 2b. השימוש בטכניקות אלה היה באופן בודד או בנוסף להסרה ניתוחית, הן לתהליכים ראשוניים והן לתהליכים חוזרים. כל הטכניקות שהוזכרו דווחו כמסוגלות לגרום לנסיגה של התהליך תוך כדי פגיעה מופחתת בשטח פני העין בהשוואה לניתוחים ראשוניים או חוזרים.

האינטרפרונים הינם קבוצה של מולקולות גליקופרוטאינים הפועלות כרצפטורים של שטח פני התא ליצירת פעילות אנטי-וירלית ואנטי-טומורלית. אינטרפרון alfa 2b טופיקלי הינו הצורה הרקומביננטית של אינטרפרון אלפא. ה- FDA אישר את האינטרפרון אלפא לטיפול ב- hairy cell leukemia, , condyloma acuminata,  Kaposi’s sarcoma ב- AIDS וכן הפטיטיס B ו- C. דווח גם שהאינטרפרון יכול לשמש כטיפול יעיל ב- squamous cell Ca ו-    Basal cell Caשל העור וכן Squamous cell Ca של ה- cervix. טיפול בהזרקה של אינטרפרון טופיקלי alfa 2b אל מתחת ללחמית או ליד הנגע גרם לנסיגה של גידולים תוך-אפיתליאליים של הקרנית והלחמית בשיעורים מרשימים. רק ארבעה חולים מסדרות אלה שדווחו בספרות, סבלו מחזרה של התהליך אשר טופל בהצלחה באותו אופן.

מטרת המחקר הייתה להעריך את השימוש באינטרפרון alfa 2b במתן טופיקלי בטיפות כטיפול יחיד בגידולים תוך אפיתליאליים חוזרים של הלחמית והקרנית. המחקר בוצע במחלקת העיניים של אוניברסיטת מינסוטה, ב- Minneapolis, Minnesota, USA וכלל הערכה רטרוספקטיבית של סדרת מקרים. (2)

במחקר נכללו שבעה מקרים עוקבים עם גידול תוך אפיתליאלי חוזר של הקרנית והלחמית שאובחנו מיולי 2000 עד נובמבר 2003. לכל החולים הייתה היסטוריה של גידולים תוך-אפיתליאליים ראשוניים של הקרנית והלחמית, אשר הוכחו בבדיקה היסטולוגית וטופלו בעבר באמצעות ניתוח, הקפאה, הקרנה ו/או טיפול טופיקלי במיטומיצין C לפני החזרה.

החולים עם אבחנה קלינית של חזרה של התהליך, טופלו באופן טופיקלי עם טיפות אינטרפרון רקומביננטי  alfa 2b במינון של מיליון יחידות בינלאומיות למיליליטר, 4 פעמים ביום, עד להעלמות התהליך. תיקי החולים נבדקו במטרה לסכם ולהעריך את משך הטיפול והתגובה לו.

גיל החולים הממוצע היה 68.7 שנים וטווח הגילים היה מ- 54 עד 88 שנים. הטיפול היה מוצלח ב- 6 מתוך 7 המקרים. משך הטיפול הממוצע היה 14.5 שבועות והטווח היה מ- 5 עד 24 שבועות. לאחר הטיפול המוצלח לשני חולים הייתה חזרה נוספת של התהליך כעבור שנה אחת באחד מהם, וכעבור חודשיים במקרה השני. משך המעקב הממוצע לאחר גמר הטיפול היה 11.7 חדשים (טווח של 8 17). לא נמצאו כל תופעות לוואי של הטיפול.

מסקנת החוקרים הייתה שטיפול טופיקלי באינטרפרון alfa 2b כטיפול יחיד בגידול תוך אפיתליאלי חוזר של הקרנית והלחמית הינו טיפול יעיל. יתרונותיו בהיותו טופיקלי וחסר תופעות לוואי כמו אלה הקיימות לאחר ניתוח או טיפולים אחרים. כמובן שיש צורך במחקר נוסף הכולל קבוצה גדולה יותר, קבוצת ביקורת ומעקב ארוך יותר כדי לוודא שטיפול כזה אכן הינו יעיל ובטוח לטווח ארוך.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה