PSA כבר איננו סמן לאיבחון סרטן הערמונית (J Urol)

חוקרים מדווחים כי התייחסות לרמות האנטיגן הספציפי לערמונית (PSA) בסרום כמרקר לסרטן הובילה למתן טיפול מוגזם לגברים הסובלים מהיפרפלסיה של בלוטת הערמונית.

אולם, הם מאמינים כי בדיקת ה-PSA תמשיך להוות סמן הן להיפרטרופיה שפירה של הערמונית והן לקצב ההתקדמות שלה. לטענתם, הבדיקה גם תמשיך להיות שימושית גם כסמן לכישלון ריפוי החולה לאחר כריתת ערמונית ומתן הקרנות.

החוקר הראשי, ד”ר Stamey, מציין כי הדבר שלא ידעו בעבר הוא שגדילה שפירה של הערמונית היא הגורם הנפוץ להימצאות רמות PSA בערכים של 1-10ng/mL. הוא דיווח לראשונה בשנת 1987 כי רמות ה-PSA עשויות לשמש כסמן לסרטן הערמונית.

אולם, כעת מצטברות ראיות המעידות שבדיקות רמת ה-PSA אינן רגישות מאוד. מטרת המחקר הנוכחי היתה מציאת הגורם לכך.

החוקרים בדקו רקמות שנאספו מ-1317 כריתות ערמונית שבוצעו מאז שנת 1983 וערכו קביעה כמותית של כלל ההיבטים ההיסטולוגיים של הסרטן. הם השוו את הממצאים לרמות ה-PSA שנמצאו בסרום החולה ולמאפיינים אחרים שנבדקו לפני הניתוח.

במהלך תקופה בת 5 שנים נמצאו 90.97% מהגידולים הסרטניים ברי-מישוש בבדיקה רקטלית (DRE), הנפח הממוצע של הגידול הגדול ביותר היה 5.33cc, וחדירות הקפסולה הממוצעת היתה 1.54cm. בים השנים 1999-2003 פחתו ערכים אלה ל-16.76%, ל-2.44cc, ול-0.22cm, בהתאמה. רמות ה-PSA הממוצעות בסרום פחתו מערך של 24.74ng/mL לערך של 8.14ng/mL.

בעוד 6 מאפיינים מורפולוגים היסטולוגים נמצאו קשורים משמעותית לרמות ה-PSA בסרום בין השנים 1983-1988, ב-5 השנים האחרונות היה משקל הערמונית המאפיין היחיד שנמצא קשור לרמות ה-PSA בסרום.

החוקרים מציעים כי מה שהתרחש הוא שסרטן הערמונית מטופל ביתר, בהנתן העובדה שרוב הגברים יפתחו את המחלה במידה ויחיו למשך זמן מספיק ובהינתן שיעור התמותה הנמוך הקשור למחלה.

לכן, מסכמים החוקרים, השימוש הנרחב הנוכחי בסריקות רמות ה-PSA הינו בלתי-מוצדק. לטענתם, עד לגילוי סמן סרום טוב יותר לסרטן הערמונית יש לשים דגש על מתן טיפול טוב יותר במישוש זהיר של הערמונית, בעיקר כשהחולה בתנוחת ‘ברך-חזה’ על גבי שולחן הבדיקה.

הם מוסיפים כי סרטן הניתן למישוש מחייב כמעט תמיד מתן טיפול כלשהו.

J Urol 2004.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה