השמנת יתר מגבירה את השפעת זיהום אויר על תיפקוד הריאות

מחקר שבדק את תיפקודי הריאה ב-611 ילדים בבוסטון מוצא כי עם העליה ברמות זיהום האויר, גברה השפעתו פי 2-5 בילדים שסובלים מהשמנה, בהשוואה לילדים שאינם שמנים.

אחת החוקרות מסבירה כי עליות ברמות דו-תחמוצת החנקן באויר יוצרות את השוני הגדול ביותר. היא מדווחת כי בילדים שמנים נמצאה ירידה של 11% בתיפקודי הריאה, בהשוואה לירידה בשיעור של 2% שנמצאה בילדים בעלי משקל תקין.

החוקרת אומרת כי ניתן להבחין בהשפעות על ילדים כתוצאה מחשיפה לרמות גבוהות של זיהום אויר, ובילדים שמנים ההשפעות גדולות יותר. היא מציינת כי ממצא זה התגלה עבור כל משתני תיפקודי הריאה ועבור כל סוגי המזהמים.

כ-10% מהילדים בגילאי 10-11 שנים התאימו להגדרות המחקר להשמנת יתר: ערך BMI גבוה מ-25.8 ק”ג למטר מרובע בבנים, וגבוה מ-24.8 ק”ג למטר מרובע בבנות. האוכלוסיה הנתה מגוונת מבחינה אתנית: יותר ממחצית מהילדים הוגדרו כלבנים, 18% הוגדרו שחורים, 14% היספניים ו-10% אחרים.

החוקרים בדקו את תפקודי הריאה של הילדים בין מרץ ליוני 1996. בכל פעם נמדדה רמת זיהום האויר ביום הקודם לביצוע הבדיקות. המזהמים שרמתם נמדדה היו חלקיקים, חד-תחמוצת הפחמן, דו-תחמוצת הפחמן ודו תחמוצת הגופרית.

החוקרת שהציגה את הממצאים התמקדה בשתי מדידות ריאתיות: ערך ה-FEV1 וערך ה-MMEF. היא מציינת החוקרים אל הצליחו לצפות האם הילדים מצויים בסיכון מוגבר להתפתחות מחלת ריאות בשל ההשפעות קצרות הטווח של זיהום האויר.

אולם, היא משערת כי עוצמת ההשפעה עשויה להיות קשורה לסמנים הנוגעים לנטייה מוגברת להיווצרות דלקת המופיעה באנשים שמנים. היא מציינת כי זיהום האויר הגביר גם את הדלקת בדרכי הנשימה ולכן יתכן כי מדובר באותו מנגנון.

אחד מהמשתתפים בכינוס בו הוצג המחקר מסביר כי המחקר מתווסף לכמות הגדלה של עדויות לכך שהשמנת יתר הופכת לבעיה בבריאות הציבור. הוא אומר כי בעבר נהוג היה להתמקד בעישון טבק ויש להמשיך ולהתמקד בכך, אך הוא סבור כי גם בעית ההשמנה תהפוך לגורם משמעותי בתחום זה.

הוא מוסיף כי במקום להתמודד עם הבעיה בכל חולה בנפרד בשינוי הרגלי החיים, יש להנחות את רופאי הילדים לעודד פעילות גופנית יומית בילדים ולדאוג למזון בריא יותר בבתי הספר. לדבריו בעית ההשמנה בילדים הולכת והופכת למגפה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה