התערבויות ממוקדות עשויות להביא לצמצום היקף ניתוחים קיסריים מיותרים (Cochrane Database of Systematic Reviews)

ניתן להפחית את היקף הלידות לאחר ניתוח קיסרי מיותר עם מגוון התערבויות המכוונת למטופלות, לאנשי צוות רפואי ולבתי חולים, כך עולה מסקירה עדכנית, שתוצאותיה פורסמו במהלך חודש ספטמבר בכתב העת Cochrane Database of Systematic Reviews.

החוקרים סקרו 29 מחקרים להערכת התערבויות, דוגמת תכניות ייעוץ או אימון, שהיו מכונות לזוגות בהיריון או לרופאים שלהם, במטרה להפחית את שיעור הניתוחים הקיסריים המיותרים. החוקרים בחנו את המחקרים להגדרת איכות העדויות של כל מחקר ואם הוכח כי ההתערבות יעילה.

מבין ההתערבויות שהיו מכוונות לנשים הרות או לזוגות, סדנאות הכנה ללידה הפחיתו משמעותית את שיעור הניתוחים הקיסריים והביאו לעליה בשיעורי לידה נרתיקית ספונטאנית. תכניות אימוני הרפיה בהנחיית אחות ותכניות תמיכה פסיכו-סוציאלית בזוגות גם תרמו להפחתת שיעורי ניתוחים קיסריים. עם זאת, איכות העדויות הייתה גרועה ואף מחקר לא בחן אם התערבויות אלו השפיעו על סיבוכים באם או ביילוד או על שיעורי התמותה.

החוקרים זיהו עדויות באיכות גבוהה להתערבויות שהיו מכוונות לרופאים, דוגמת הנחיות קליניות ביחד עם חיוב השלמת חוות דעת שניה, בפרט בשילוב מבדקים ומשובים. הדרכת רופאים בידי מובילי דעה מקומיים הייתה גם כן יעילה בהפחתת ניתוחים מיותרים, אם כי אף אחת מההתערבויות שהיו מכוונות לרופאים לא הדגימה הבדל הניתן לכימות בשיעור ניתוחים קיסריים וזוהה הבדל קטן בלבד בשיעורי תמותה או סיבוכים.

באשר להתערבויות שהיו מכוונות לבתי חולים או ארגונים רפואיים, מחקרים מצאו כי שילוב מיילדות עם צוות הלידה בבית החולים וכיסוי בזמן הלידה של הרופא הפחית שיעור ניתוחים קיסריים, בהשוואה למודל טיפול פרטי. עם זאת, איכות העדויות הייתה נמוכה ולא נבחנה ההשפעה על סיבוכים או תמותה.

באופן מפתיעף, התערבויות שלא היו יעילים היו הרבה יותר נפוצות. הדרכה לפני לידה, הדרכה אודות טכניקות תרגילי נשימה והרפיה, אימוני שרירי רצפת אגן עם מעקב טלפוני, טיפול קבוצתי והדרכה של אחיות בריאות ציבור לא השפיעו רבות על שיעור הניתוחים הקיסריים.

החוקרים כותבים כי על נשים, מטפלים ומערכות טיפול וארגונים רפואיים צריכים לשתף פעולה ולהפחית את מספר הניתוחים הקיסריים המיותרים במוסדות, האזורים והמדינות שלהם.

Cochrane Database of Systematic Reviews 2018

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה