אורולוגיה

צביעת גראם אינה משפרת אבחנה של זיהום בדרכי שתן בחדר מיון (Infectious Diseases)

בהשוואה לשיטות אחרות לניתוח דגימת שתן, צביעת גראם של דגימת שתן הדגימה ערך מנבא בינוני לזיהוי חיידקי גראם-שליליים בתרבית שתן אך לא שיפרה משמעותית את אבחנת זיהום בדרכי שתן בחדרי מיון, כך עולה מנתונים חדשים Infectious Diseases.

החוקרים השלימו מחקר עוקבה תצפיתי במרכז רפואי בהולנד, שכלל 1,358 אירועים של 1,136 חולים עם חשד לזיהום בדרכי השתן. המחקר כלל מספר תתי-קבוצות: חולים עם קתטר שתן וחולים עם לויקופניה (פחות מ-4.0 x 109 לויקוציטים). בדיקת ניטריטים בדגימת שתן, בדיקת שתן אוטומטית, צביעת גראם ותרביות שתן הושלמו על דגימות שתן מחולים שפנו לחדרי מיון.

הרגישות והסגוליות של צביעת גראם לחיידקים רבים (מעל 15 בשדה בעוצמה גבוהה) נבחנו אל מול אלו של בדיקת ניטריטים בדגימת שתן וספירת חיידקים אוטומטית בבדיקת שתן.

הרגישות והסגוליות של צביעת גראם לחיידקים רבים עמדו על 51.3% ו-91.0%, בהתאמה, עם דיוק של 76.8%. צביעת גראם הדגימה ערך מנבא חיובי של 84.7% לחיידקי מוטות גראם-שליליים בתרבית שתן; עם זאת, הערך המנבא החיובי היה רק 38.4% לחיידקי נקד גראם-חיוביים.

בתת-קבוצה של חולים עם קתטר שתן, נוכחות חיידקים מונומורפיים בכמות רבה הדגימה ערך מנבא חיובי גבוה יותר לאבחנה של זיהום בדרכי השתן בנוכחות חיידקים פולימורפיים בכמות דומה.

הדיוק הכולל של צביעת גראם באבחנה של זיהום בדרכי השתן בחדרי מיון דומה לזו של ספירה אוטומטית של חיידקים בדגימת שתן אך טובה יותר מזו של בדיקת ניטריטים בדגימת שתן.

החוקרים מסכמים וכותבים כי למעט יכולת ניבוי מתונה של חיידקי גראם-שליליים בתרבית שתן, צביעת גראם של דגימת שתן אינה משפרת את האבחנה של זיהום בדרכי השתן בחדר מיון, בהשוואה למדדים אחרים של בדיקת שתן.

Infectious Diseases, Aug 16, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה