אורולוגיה

העלאת מינון תיאזידים עשויה להפחית את הסיכון לאבני כליות (JAMA Network Open)

מינוני תיאזידים גבוהים יותר מלווים בירידה גדולה יותר ברמות סידן בשתן, המצויה בקורלציה עם ירידה במספר אירועי אבני כליות סימפטומטיות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. ממצאים אלו מרמזים לכך שהתאמת מינוני תיאזידים עשויה להיות קריטית במניעת אבני כליות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקר NOSTONE הטיל ספק ביעילות הטיפול בתיאזידים במניעת אבני כליות, כאשר לא הודגם ערך מוסף להידרוכלורותיאזיד לעומת פלסבו במניעת הישנות אבני כליות בחולים בסיכון גבוה. כעת הם התבססו על נתונים ממאגר Medicare-Liothink Database לזיהוי מבוגרים עם אבני כליות שקיבלו טיפול בתיאזידים בתוך שישה חודשים מאיסוף שתן 24 שעות והשלימו איסוף שתן נוסף בין 30 ועד 180 ימים לאחר ניפוק המרשם הראשון לתיאזידים.

מינוני תיאזידים סווגו כמינון נמוך (Chlorthalidone במינון קטן מ-12.5 מ”ג/יום; Indapamide במינון קטן מ-0.6125 מ”ג/יום; Hydrochlorothiazide במינון קטן מ-25 מ”ג/יום); מינוני בינוני (Chlorthalidone במינון של 12.5-25 מ”ג/יום; Indapamide במינון 0.6125-1.25 מ”ג/יום; או Hydrochlorothiazide במינון 25-50 מ”ג/יום) או במינון גבוה (Chlorthalidone במינון של 25 מ”ג/יום ומעלה; Indapamide במינון של 1.25 מ”ג/יום ומעלה; או Hydrochlorothiazide במינון 50 מ”ג/יום ומעלה).

מדגם המחקר כלל 634 מבוגרים עם אבני כליות (גיל ממוצע של 67.6 שני; 46.5% נשים).

מינון גבוה יותר של תיאזידים לווה בירידה גדולה יותר בהפרשת סידן בשתן, כאשר טיפול במינון נמוך לווה בירידה של 18.9%, מינון בינוני הוביל לירידה של 25.5% ומיון גבוה לווה בירידה של 28.4% בהפרשת סידן בשתן (p=0.02).

לאחר ארבע שנים, ההיארעות המצטברת המתוקנת של אבני כליות תסמיניות עמדה על 28.8% עם שינוי קטן בהפרשת סידן בשתן, 19.5% עם שינוי בהפרשת סידן בשתן ו-18% עם שינוי גדול בהפרשת סידן בשתן לאחר מתן תיאזידים (p=0.04).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בחשיבות התאמת מינוני תיאזידים למניעת אבני כליות. על הרופאים לזהות את החולים עם היפרקלציאוריה ולטפל בהם באגרסיביות עם משתני תיאזידים להשגת התועלת הגדולה ביותר למניעת הישנות אבני כליות. עם זאת, מרבית הרופאים צפויים להעדיף התחלת טיפול במינון נמוך ולהעלות את המינון על-פי תופעות הלוואי ויעילות הטיפול.

JAMA Network Open, Aug 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה