אורולוגיה

בדיקת שתן אינה מהימנה לאבחנה של זיהום בדרכי השתן בילדים עם ספינה ביפידה (Pediatrics)

בדיקת שתן אינה מאבחנת בצורה מדויקת זיהום בדרכי השתן בילדים עם ספינה ביפידה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Pediatrics.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי זיהומים בדרכי השתן מופיעים בשכיחות גבוהה בילדים עם ספינה ביפידה, כאשר כמחצית מהילדים עם ההפרעה המולדת צפויים לסבול מזיהום בדרכי השתן עד גיל 15 חודשים וב-44% מהחולים צפויים למעלה מחמישה זיהומים כאלו עד גיל 15 שנים.

שכיחות בקטריאוריה אסימפטומטית והעדר נתונים אודות הדיוק האבחנתי של בדיקות שתן שגרתיות לזיהוי זיהום בדרכי השתן הם שני הגורמים העיקריים התורמים להעדר בהירות אודות אבחנה מדויקת של זיהום בדרכי השתן בילדים עם ספינה ביפידה.

מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי נערך בשני בתי חולים גדולים לילדים וכלל איסוף נתוני בדיקות שתן ותרביות שתן מחולים עם מיאלומנינגוצלה בין תחילת שנת 2016 ועד סוף שנת 2021.

התוצא העיקרי של המחקר היה זיהום תסמיני בדרכי השתן.

החוקרים השלימו גם תקנון למפגשים מרובים לכל ילד וחישבו את השטח מתחת לעקומת ה-ROC, רגישות וסגוליות לנוכחות ניטריטים בשתן; פיאוריה, בסך של 10 תאים לבנים לשדה בעוצמה גבוהה ומעלה; לויקוציט אסטרז, או למעלה מכמות שיירית, לזיהום תסמיני בדרכי השתן.

מדגם המחקר כלל בסך הכול 974 מפגשים רפואיים של 319 ילדים ייחודיים, מהם 12.3% ענו על הקריטריונים להגדרת זיהום בדרכי השתן.

באשר לדיוק האבחנתי של כל אחד מהמרכיבים של בדיקת שתן, פיאוריה הדגימה את הרגישות הגבוהה ביותר (0.91, רווח בר-סמך 95% של 0.84-0.95) ואת הסגוליות הנמוכה ביותר (0.36, רווח בר-סמך 95% של 0.33-0.40), בעוד שנוכחות ניטריטים הדגימה את הרגישות הנמוכה ביותר (0.52, רווח בר-סמך 95% של 0.42-0.61) לצד הסגוליות הגבוהה ביותר (0.72, רווח בר-סמך 95% של 0.69-0.75).

בכלל המפגשים הרפואיים, השטח הכולל מתחת לעקומת ה-ROC של כלל המרכיבים של בדיקת השתן היה נמוך יותר בילדים שהשלימו צנתור נקי לסירוגין, בהשוואה לכל האחרים.

בסופו של דבר, החוקרים מצאו כי לממצאים ספציפיים בבדיקת השתן הייתה רגישות מתונה (לויקוציט אסטרז ופיאוריה) וסגוליות מתונה (ניטריטים) אך בסך הכול הדגימו דיוק אבחנתי נמוך לזיהום תסמיני בדרכי השתן בילדים עם ספינה ביפידה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לאור ממצאי המחקר, על רופאי משפחה ורופאי ילדים להבין כעת כי אין להתבסס רק על בדיקת שתן לאבחנה של זיהום בדרכי השתן בילדים עם ספינה ביפידה.

Pediatrics, June 7, 2024

לידיעה ב-Healio

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה