אורולוגיה

שכיחות גבוהה של הפרעות בדרכי שתן תחתונות בקרב חולים עם מחלת מעי דלקתית (Dig Liver Dis)

במאמר שפורסם בכתב העת Digestive and Liver Disease מדווחים חוקרים על שכיחות גבוהה של תסמינים בדרכי שתן תחתונות בקרב חולים עם מחלת מעי דלקתית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בחולים עם מחלת מעי דלקתית, כולל מחלת קרוהן או קוליטיס כיבית, ייתכנו ביטויים חוץ-מפרקיים של מחלת המעי, כולל הפרעות במערכת השתן. אעפ”י כן, אין נתונים אודות שיעורי הימצאות תסמינים בדרכי שתן תחתונות בחולים עם מחלת מעי דלקתית.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את שיעורי הימצאות תסמינים בדרכי שתן תחתונות בחולים עם מחלת קרוהן או קוליטיס כיבית, לזהות משתנים הקשורים עם הבדלים בשיעורי הימצאות תסמינים אלו בין חולים עם מחלת קרוהן או קוליטיס כיבית ולקבוע אם קיים קשר בין פעילות המחלה ובין תסמינים בדרכי שתן תחתונות.

מדגם המחקר כלל 301 חולים עם מחלת מעי דלקתית שהשלימו שאלונים סטנדרטיים להערכת תסמינים בדרכי שתן תחתונות: BFLUTS (או Bristol Female Lower Urinary Tract Symptoms), NIH-CPSI (או NIH-Chronic Prostatitis Symptom Index) ו-IPSS (או International Prostate Symptom Score). מדד CDAI (או Crohn’s Disease Activity Index), PMS (או Partial Mayo Score) ו-TMS (או Total Mayo Score) שימשו להערכת פעילות מחלת המעי.

מהנתונים עולה כי בנשים עם מחלת מעי דלקתית שאובחנו בגיל מבוגר יותר תועדו תסמינים גרועים יותר בהערכת מילוי שלפוחית שתן (P=0.049) ואיכות חיים גרועה יותר (P=0.005). בגברים, ב-67.1% תועדו תסמינים בדרגה קלה לפי מדד IPSS, ב-28.5% תועדו תסמינים בדרגה בינונית וב-4.4% תסמינים בדרגה חמורה.  לפי שאלון NIH-CPSI, שיעורי הימצאות תסמינים דמויי דלקת כרונית של הערמונית עמדו על 26.8%.

החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר מעידים על שכיחות גבוהה של תסמינים בדרכי שתן תחתונות בגברים ונשים עם מחלת מעי דלקתית. נתונים אלו תומכים בהשלמת הערכה של חולים עם מחלת המעי באמצעות שאלונים אורולוגיים תקפים על-מנת לאבחן ולטפל בשלב מוקדם בחולים אלו.

Oct 23, 2023, Dig Liver Dis

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה