אורולוגיה

מדבקות ניטרוגליצרין לא הביאו לשיפור תסמיני מנופאוזה (JAMA Intern Med)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Internal Medicine עולה כי השימוש במדבקות ניטרוגליצרין לא הביא לשיפור ארוך-טווח בתדירות או חומרת גלי חום בנשים לאחר מנופאוזה, אם כי תועדה תועלת בטווח הקצר למדבקות אלו.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תסמינים וזומוטוריים מתוארים ב-75% מהנשים לאחר-מנופאוזה בארצות הברית. טיפול הורמונאלי עשוי להקל על אירועי הסמקה, הזעה וצמרמורות, אך שימוש ממושך עלול להיות מסוכן לבריאות.

מחקר FRAN הינו מחקר אקראי, כפל-סמיות, אשר כלל 134 נשים מקליפורניה בגילאי 40-62 שנים. בתקופה שבין יולי 2018 ועד דצמבר 2021, המשתתפות טופלו כל לילה במדבקות ניטרוגליצרין במינונים של 0.2-0.6 מ”ג/שעה או מדבקת פלסבו. המשתתפות במחקר היו בשלבים מאוחרים של מנופאוזה או שכבר עברו מנופאוזה. הן דיווחו על לפחות 7 אירועי גלי חום ביום; לפחות ארבעה מאלו היו בדרגה בינונית-עד-חמורה לאורך תקופה של שבוע.

התוצא העיקרי של המחקר היה השינוי בתדירות גלי חום לאורך 5-12 שבועות.

לאורך חמישה שבועות, תדירות גלי חום בדרגה בינונית-עד-חמורה פחתה ב-3.3 אירועים ביום בזרוע הטיפול במדבקות ניטרוגליצרין,  זאת בהשוואה ל-2.2 אירועים בכל יום בזרוע הפלסבו (רווח בר-סמך 95% של 2.2- עד 0, p=0.05).

הירידה לאורך חמשת השבועות בתדירות הכוללת של גלי חום – בין אם בדרגה קלה, בינונית, או חמורה – לא הייתה מובהק סטטיסטית.  לאורך תקופה של 12 שבועות, לא תוארה ירידה מובהקת סטטיסטית בגלי חום.

החוקרים מדווחים כי למעלה משני-שליש מהנשים בזרוע הטיפול במדבקות ניטרוגליצרין דיווחו על כאבי ראש, כאשר שלוש נשים דיווחו על כאבי חזה ואישה אחת דיווחה על אירוע סינקופה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר אינם תומכים בשימוש יומי במדבקות ניטרוגליצרין להקלה על תסמינים וזומוטוריים בנשים לאחר-מנופאוזה. הם מוסיפים כי תחום זה של מנופאוזה עדיין לוקה בחסר ואין טיפולים יעילים אשר אינם מבוססים על הורמונים.

JAMA Intern Med, May 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה