אורולוגיה

עליה תלוית-מינון בסיכון למחלת מעי דלקתית לאחר חשיפה לטיפול אנטיביוטי רחב-טווח (Aliment Pharmacol Ther)

במאמר שפורסם בכתב העת Alimentary Pharmacology & Therapeutics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי קשר תלוי-מינון בין חשיפה לטיפול אנטיביוטי רחב-טווח ובין הסיכון למחלת מעי דלקתית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הקשר בין טיפול אנטיביוטי ובין הסיכון למחלת מעי דלקתית, בפרט במבוגרים, עדיין אינו מובן היטב. יתרה מזאת, אין נתונים רבים בנושא במדינות שאינן מערביות. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין טיפול אנטיביוטי ובין הסיכון למחלת מעי דלקתית בכל הגילאים וכן את הקשר בין מינון הטיפול האנטיביוטי והסיכון למחלת המעי.

החוקרים התבססו על נתונים ממאגר Korean National Health Insurance Service Database והשלימו ניתוח מקרה-ביקורת תוך השוואה בין 68,633 חולים עם הופעה חדשה של מחלת מעי דלקתית ובין 343,165 ביקורות תואמות. יתרה מזאת, הם בחנו את קשר מנה-תגובה בין חשיפה לטיפול אנטיביוטי ובין הסיכון למחלת מעי דלקתית ובחנו בנפרד את הקשר עם הופעת מחלת מעי דלקתית בילדות (עד גיל 14 שנים) לאחר חשיפה לטיפול אנטיביוטי בגיל צעיר.

מהנתונים עולה כי הגיל הממוצע בעת האבחנה של חולים עם מחלת מעי דלקתית עמד על 45.2 שנים. מרשם לטיפול אנטיביוטי 2-5 שנים לפני האבחנה, כפי שנקבע לפי ניפוק מרשם לטיפול אנטיביוטי, לווה בעליה משמעותית של 24% בסיכון להתפתחות מחלת המעי (יחס סיכויים מתוקן של 1.24, רווח בר-סמך 95% של 1.21-1.27). בנוסף, מניתוח הנתונים עלה סיכון מוגבר לאורך עד 9 שנים לפני האבחנה.

טיפול אנטיביוטי רחב-טווח לווה בסיכון מוגבר למחלת מעי דלקתית, ללא תלות בהיסטוריה של גסטרואנטריטיס.

קשר מנה תגובה ייחודי זוהה ללא תלות בתת-סוג מחלת המעי הדלקתית ואוכלוסיית המחקר (p<0.001). יתרה מזאת, חשיפה לטיפול אנטיביוטי במהלך השנה הראשונה לחיים לוותה בסיכון מוגבר להופעת מחלת מעי דלקתית בילדות (יחס סיכויים של 1.51, רווח בר-סמך 95% של 1.25-1.82).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מספקים עדויות אפידמיולוגיות התומכות בהשפעה האפשרית של טיפול אנטיביוטי על הסיכון למחלת מעי דלקתית.

Aliment Pharmacol Ther, May 8, 2023

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה