אורולוגיה

טיפול בקלופידוגרל בלבד חודש לאחר התערבות כלילית מילעורית מפחית סיכון לדימומים בחולים עם וללא סוכרת (JACC Cardiovasc Interv)

מניתוח הנתונים משני מחקרי STOPDAPT-2 של חולים לאחר התערבות כלילית מילעורית עולה כי טיפול מונותרפי בקלופדיגורל חודש לאחר טיפול נוגד-טסיות כפול מלווה בסיכון מופחת לאירועי דמם, ללא תלות באבחנה קודמת של סוכרת, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת JACC: Cardiovascular Intervention.

כפי שדווח בעבר, מנתונים אודות מדגם משולב של חולים ממחקר STOPDAPT-2 ו-STOP-DAPT-2 ACS עלה כי הפסקת טיפול נוגד-טסיות כפול לטובת טיפול מונותרפי בקלופידוגרל לאחר חודש אחד הפחיתה את הסיכון לדימומים, בהשוואה לשנה של טיפול נוגד-טסיות כפול, בעוד שטיפול מונותרפי בקלופידוגרל לאחר חודש אחד היה לא-נחות לעומת טיפול נוגד-טסיות כפול במניעת אירועים איסכמיים ומשלב של אירועים איסכמיים ואירועי דמם לאורך שנה אחת.

בניתוח הנתונים הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון אם התוצאות שונות בין חולים עם אבחנה של סוכרת ואלו ללא אבחנה של סוכרת. מבין 5,997 החולים שנכללו בניתוח הנתונים, 33.8% אובחנו עם סוכרת.

התוצא העיקרי היה משלב של תוצאי סיום קרדיווסקולאריים ודמם (תמותה קרדיווסקולארית, אוטם לבבי, תרומבוזיס של התומכן, אירוע מוחי, דימום מג’ורי ודימום מינורי לפי סיווג TIMI) לאחר שנה אחת.

שיעורי התוצא העיקרי היה דומים עם טיפול במשלב נוגדי-טסיות למשך חודש ועם טיפול שניתן למשך שנה בקרב חולים עם סוכרת (יחס סיכון של 0.87, p=0.55) ובחולים ללא סוכרת (יחס סיכון של 0.99, P=0.67).

החוקרים מדווחים כי גם התוצא הקרדיווסקולארי שכלל תמותה קרדיווסקולארית, אוטם לבבי, תרומבוזיס של התומכן ואירוע מוחי היה דומה עם טיפול כפול בנוגדי-טסיות למשך חודש ולמשך 12 חודשים בחולים עם סוכרת (יחס סיכון של 1.1, P=0.70) ובחולים ללא סוכרת (יחס סיכון של 1.38, p=0.20).

מהערכת אירועי דמם מג’ורי או מינורי עלה עדיפות ברורה לטיפול נוגד-טסיות כפול למשך חודש אחד בחולים עם סוכרת (יחס סיכון של 0.20, רווח בר-סמך 95% של 0.06-0.68, p=0.01) ומגמה לטובת טיפול נוגד-טסיות כפול במשך חודש אחד באלו ללא סוכרת (יחס סיכון של 0.51, רווח בר-סמך 95% של 0.25-1.01, p=0.054).

טיפול בקלופידוגרל בלבד לאחר חודש של טיפול נוגד-טסיות כפול בהשוואה לטיפול במשלב נוגדי-טסיות למשך 12 חודשים הפחית את הסיכון לאירועי דמם מג’ורי ללא עליה בסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים בחולים עם סוכרת וללא סוכרת, אם כי דרושים מחקרים נוספים במטרה לאשר את התוצאות, בעיקר בחולים עם תסמונת כלילית חדה.

 

JACC Cardiovasc Interv, Jan 2023

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה