אורולוגיה

רמות גבוהות של חומצה אורית בדם מלוות בסיכון מוגבר לנזק כלייתי חד על-רקע חשיפה לחומר ניגוד בחולים עם סוכרת מסוג 2 (BMC Nephrol)

במאמר שפורסם בכתב העת BMC Nephrology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר בין ריכוז חומצה אורית בדם ובין הסיכון לנזק כלייתי חד על-רקע חשיפה לחומר ניגוד בחולים עם סוכרת מסוג 2 לאחר אנגיוגרפיה כלילית.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון אם רמות חומצה אורית בדם עשויות לסייע בחיזוי נזק כלייתי חד על-רקע חשיפה לחומר ניגוד בחולים עם סוכרת מסוג 2 שעברו אנגיוגרפיה כלילית. הם גם פיתחו נומוגרמה במטרה לסייע בחיזוי הסיכון לנזק כלייתי חד על-רקע חשיפה לחומר ניגוד וניסו לבחון את הערך הפרוגנוסטי של הנומוגרמה עם מאפיינים קליניים.

המחקר הרטרוספקטיבי כלל חולים עם סוכרת מסוג 2 שעברו אנגיוגרפיה כלילית בין דצמבר 2019 ועד דצמבר 2020. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הערך המנבא של רמות חומצה אורית בדם את הסיכון לנזק כלייתי חד על-רקע חשיפה לחומר ניגוד לאחר אנגיוגרפיה כלילית.

מדגם המחקר כלל 542 חולים עם סוכרת מסוג 2 שעברו אנגיוגרפיה כלילית.

מהנתונים עולה כי רמות חומצה אורית גבוהות (425.5 מיקרומול/ליטר ומעלה), ריכוז BUN גבוה (5.98 מילימול/ליטר ומעלה), ריכוז קריאטינין גבוה (88.5 מיקרומול/ליטר ומעלה) וריכוז המוגלובין מסוכרר (7.05% ומעלה) הינם גורמי סיכון בלתי-תלויים לנזק כלייתי חד על-רקע חשיפה לחומר ניגוד בחולים עם סוכרת מסוג 2 לאחר אנגיוגרפיה כלילית.

הנומוגרמה שיצרו החוקרים ומבוססת על חומצה אורית, BUN, ריכוז קריאטינין והמוגלובין מסוכרר הדגימו תוצאות מצוינות לחיזוי נזק כלייתי חד על-רקע חומר ניגוד (C-Index = 0.878).

החוקרים מסכמים וכותבים כי רמות חומצה אורית גבוהות מלוות בהיארעות גבוהה יותר של נזק כלייתי חד על-רקע חשיפה לחומר ניגוד בחולים עם סוכרת מסוג 2 לאחר אנגיוגרפיה כלילית. המודל שהם פיתחו הדגים יכולת ניבוי גבוהה של נזק כלייתי חד על-רקע חשיפה לחומר ניגוד בחולים אלו.

 

BMC Nephrol. 2022 Dec 12

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה