אורולוגיה

מה בין יתר לחץ דם ממוסך ובין התפקוד הקוגניטיבי? (J Am Soc Hypertens)

מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Society of Hypertension עולה כי במשתתפים בגיל העמידה ומעלה עם יתר לחץ דם ממוסך (Masked Hypertension) קיים סיכון להידרדרות קוגניטיבית, ולהיפך.

ממחקר שכלל למעלה מ-500 מבוגרים יפנים, כולם עצמאיים וניידים וללא אבחנה של דמנציה, עלה כי באלו עם יתר לחץ דם ממוסך תועדה שכיחות גבוהה יותר מכפליים להידרדרות קוגניטיבית, כפי שנקבע לפי מדד מיני-מנטל, בהשוואה לאלו עם יתר לחץ דם מאוזן.

מדגם המחקר כלל 587 חולים עם יתר לחץ דם, בגילאי 40 שנים ומעלה.

מדידות לחץ דם במרפאה ומדידות במהלך 24 שעות בוצעו בכל המשתתפים והדגימו יתר לחץ דם ממוסך ב-15.8% מהמקרים (לחץ דם במרפאה מתחת ל-140/80 מ”מ כספית, לחץ דם בניטור במהלך 24 שעות של מעל 130/80 מ”מ כספית). בנוסף, ב-21.7% תועד יתר לחץ דם על-רקע חלוק לבן (מעל 140/90 ומתחת ל-130/80 מ”מ כספית, בהתאמה), ב-46.3% אובחן יתר לחץ דם (מעל 140/90 ומעל 130/80 מ”מ כספית, בהתאמה). יתר 16.3% הוגדרו כבעלי לחץ דם מאוזן היטב (מתחת ל-14/90 ומתחת ל-130/80 מ”מ כספית, בהתאמה).

הפרעה בתפקוד קוגניטיבי הוגדרה בנוכחות מדדי מיני-מנטל ברבעון התחתון (ממוצע של 24 נקודות)..

מדדי מיני-מנטל הממוצעים הנמוכים ביותר תועדו בקבוצת החולים עם יתר לחץ דם ממוסך, לאחריה אלו עם יתר לחץ דם קבוע. יחס הסיכויים להפרעה בתפקוד קוגניטיבי באלו עם יתר לחץ דם ממוסך עמד על 2.4, בהשוואה לקבוצת החולים עם יתר לחץ דם מאוזן. בנוסף, מניתוח סטטיסטי הקשר הנ”ל נותר גם לאחר תקנון לגיל, מין, עישון בהווה או שתיה יומית, מדד מסת גוף, נוכחות סוכרת, מחלות לב וכלי דם קודמות, או טיפול בתרופות לאיזון יתר לחץ דם.

החוקרים מציינים כי הממצאים מעידים על בדיקה פשוטה להערכת התפקוד הקוגניטיבי עשויה לסייע בזיהוי חולים מבוגרים עם יתר לחץ דם, בסיכון ללחץ דם גבוה מחוץ למרפאה.

J Am Soc Hypertens 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה