אורולוגיה

ניתוח בריאטרי קשור להארכת טלומרים כרומוזומליים (אפקט אנטי אג’ינג) בתת קבוצה של מטופלים עם רמת דלקתיות גבוהה (Obesity Week)

ניתוח בריאטרי עשוי לסייע בהשגת אפקט נוגד הזדקנות (anti-aging ) כפי שבא לידי ביטוי בעלייה של אורך הטלומרים הכרומוזומליים שנצפתה בקרב תת קבוצה של מטופלים עם השמנת יתר, כך מדווחים חוקרים במפגש ה-Obesity Week .

החוקרים מדווחים כי למטופלים שרמות ה-LDL כולסטרול שלהם לפני הניתוח הבריאטרי היו מוגברות, נצפתה גם הארכה מובהקת של הטלומרים שנה לאחר הניתוח (0.0227 +) בהשוואה עם אלו שרמות ה-LDL כולסטרול שלהם היו נמוכות בזמן הניתוח  (0.0271- , P=0.0387).

בנוסף, במטופלים עם רמות מוגברות של מדד הדלקת CRP בעת הניתוח, גם נצפתה הארכה של הטלומרים לאחר שנה (+0.04125) , בהשוואה למטופלים עם רמות נמוכות של CRP בזמן הניתוח (0.02294- , P=0.005).

החוקרים מציינים שכידוע, אורך הטלמורים קשור באופן הפוך עם הזדקנות, כך שהארכת הטלמורים בעקבות הניתוח בקרב אלה הנמצאים בסיכון מוגבר , עשויה להעיד על תהליך נוגד הזדקנות. כמו כן , הם מוסיפים, במחקרים גנטיים בעכברים נמצא שהשמנת יתר מעלה את הייצור של רדיקלים חופשיים אשר גורמת להתקצרות הטלומרים אשר מובילה לסרטן ומחלות אחרות.  

יחד עם זאת, מדגישים החוקרים, העדויות לגבי אנשים היו פחות ברורות. במחקר זה נעשה לכן נסיון לבחון את האפקט של התערבות כירורגית המשפיעה על מצב השמנת היתר על אורך הטלומרים ב-51 משתתפים שעברו ניתוח בריאטרי בשיטת מעקף קיבה לאפארוסקופי. הגיל הממוצע של המשתתפים היה 49 , ו-75% מהם היו נשים. ה-BMI הממוצע היה 44 ק”ג/מ”ר, המשקל הממוצע 125 ק”ג, ורוחב המתניים 132 ס”מ.

לאחר הניתוח, כצפוי, המטופלים איבדו 70% ממשקלם העודף. עבור כלל הקבוצה לא היה שינוי באורך הטלומרים (0.9867 לעומת 0.9822 ). עם זאת, לאחר התאמות לרמות בסיס של LDL כולסטרול (מעל 140 מ”ג/ש”ל, ו-CRP (מעל 7 מ”ג/ד”ל), נמצאו הבדלים מובהקים באורך הטלומרים.

עוד נמצא כי היה קשר מובהק חיובי בין שיעור הפחתת המשקל לבין השינוי באורך הטלומר. (r=0.8787, P=0.0498 ). בקבוצת ה-CRP הגבוה בעת הניתוח, עלייה ב-HDL כולסטרול לאחר הניתוח גם הייתה קשורה עם עלייה באורך הטלומר.

החוקרים מדגישים כי קשר זה לא נמצא עבור המטופלים שרמות ה-CRP שלהם בזמן הניתוח היו תקניות, ולכן לא יהיה זה סביר לדעתם שכל אלו עם השמנת יתר ישיגו שיפור באורך הטלומר כתוצאה מניתוח בריאטרי.

לכן, הם סבורים שייתכן שמימצאים אלו עשויים לזהות את המטופלים אשר עשויים להפיק את התועלת הרבה ביותר מבחינה מטבולית מניתוח בריאטרי.

Obesity Week
Source reference: Leva N, et al. “Does gastric bypass influence aging?” Obesity Week 2013; Abstract T-70.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה