אורולוגיה

טיפול ב- etoricoxib (ארקוקסיה) לפני ואחרי ניתוח מפחית כאבים וצורך באופיואידים (Curr Med Res Opin)

ממחקר חדש שבחן את היעילות של טיפול למניעת כאב באמצעות etoricoxib (ארקוקסיה) במטופלים העוברים היסטרטקומיה אבדומינלית, עולה שהטיפול בארקוקסיה 90 ו-120 מ”ג היה קשור לירידה בכאב במנוחה ובתנועה, ולצורך נמוך יותר באופיואידים בהשוואה לפלצבו.

מטרת המחקר הייתה להעריך את האפקט של שני מינונים של ארקוקסיה הניתנים במהלך ניתוח בהשוואה לפלציבו וטיפול סטנדרטי על כאב במנוחה, בתנועה ועל השימוש בתוספי מורפין/אופיואידים לאחר הניתוח.

המחקר היה כפול סמיות, מבוקר פלציבו, אקראי אשר העריך כאב לאחר ניתוח של היסטרטקומיה אבדונימלית במהלך 5 ימים שבהם המטופלים קיבלו ארקוקסיה 90 או 120 מ”ג או פלצבו לפני תחילת הניתוח ולאחריו.

המטופלים חולקו באופן אקראי לקבוצות הטיפול 90 דקות לפני הניתוח והמשיכו בטיפול לאחריו. בכל קבוצה היו כ-140 מטופלים.

עוצמת הכאב במנוחה במהלך הימים 1-3 הימים שלאחר הניתוח בסקאלה של עד 10 נקודות (NRS) היוותה את יעד המחקר המרכזי. יעד מחקר משני היה עוצמת כאב בישיבה, עמידה והליכה בימים 1-3 לאחר הניתוח ומינון יומי כולל של אופיואידים בימים 1-3 לאחר הניתוח.

נמצא שעבור יעד המחקר המרכזי הממוצע של עוצמת הכאב לפי שיטת הריבועים הפחותים 3.26 (ברווח בר סמך של בין 2.96-3.55) לפלציבו, 2.46 (בטווח שבין 2.16-2.76) לארקוקסיה 90 מ”ג, ו-2.4 (בטווח של 2.11-2.69) לארקוקסיה 120 מ”ג.  ההבדלים היו מובהקים סטטיסטית מול פלציבו.

בנוסף, מטופלים בארקוקסיה בשני המינונים נדרשו ל-30% פחות מינונים של מורפין מידי יום בהשוואה למטופלי הפלציבו (p<0.001) .

שיעור גדול יותר של מטופלים תחת ארקוקסיה (בין 10%-30%) השיגו רמות נמוכות של כאב בתנועה (שהוגדר ככאב בעוצמה קטנה מ–3 מתוך 10). 

בהסתייגויותיהם מציינים החוקרים כי מדידת הכאב בתנועה לא היוותה יעד מרכזי.

החוקרים מסכמים כי למטופלים העוברים ניתוח היסטרטקומיה אבדומינלית מלא הטיפול בארקוקסיה 90 ו-120 מ”ג לפני הניתוח, ולאחריו מפחית באופן מובהק את עוצמת הכאב במנוחה ובתנועה, ובמקביל מפחית משמעותית את הצורך בשימוש באופיואידים/מורפינים, ומוביל להתאששות מהירה יותר.

Curr Med Res Opin. 2012 Jun 27

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה