אורולוגיה

מהי החשיבות של שמן דגים במניעת דמנציה? (Cochrane Database Syst Rev)

תוספים תזונתיים של חומצות שומן אומגה-שלוש אינם מונעים הידרדרות קוגניטיבית בקשישים, כך עולה מתוצאה סקירה חדשה. עם זאת, החוקרים מדגישים כי זוהי אינה המילה האחרונה בנושא.

לדברי החוקרים, מחקרים קודמים הצביעו על תוצאות סותרות בנושא; חלק מהמחקרים התצפיתיים הציעו כי צריכה מוגברת של שמן דגים עתירים בחומצות שומן אומגה שלוש מספקים הגנה לבריאות הנפשית, בעוד שאחרים לא הדגימו תוצאות דומות.

במסגרת המחקר הנוכחי החוקרים סקרו את הנתונים משלושה מחקרים קליניים שנועדו להעריך את התועלת הקוגניטיבית של חומצות שומן רב-בלתי-רוויות בהשוואה לפלסבו, בנבדקים עם תפקוד קוגניטיבי תקין, בגילאי 60 ומעלה.

מהתוצאות עלה כי ההתערבות אינה יעילה: ההבדל המוצע במדדי MMSE (Mini-Mental State Examination) לפני ואחרי 24 או 40 חודשי טיפול בתוספים לא היה מובהק סטטיסטית ועמד על 0.07-. מבחנים אחרים להערכת התפקוד הקוגניטיבי לא הדגימו תועלת לתוספים התזונתיים עם חומצות שומן אומגה-שלוש, רב-בלתי-רוויות.

למרות האמור, החוקרים מדגישים כי ייתכן ולמשך המחקר הייתה השפעה משמעותית. ניתן לטעון כי אף אחד מהמחקרים לא הדגים תועלת לחומצות שומן אומגה-שלוש, מאחר שכולם היו קצרי-טווח ואילו דמנציה והידרדרות קוגניטיבית עשויות להתפתח במשך שנים. המומחים מציינים מספר מגבלות נוספות של המחקר הנוכחי.

למרות העדר התועלת הנראה לעין על התפקוד הקוגניטיבי, צריכת שתי מנות דגים בשבוע (אחד מהם דג שמן) מומלצת כחלק מהרגלי תזונה בריאה.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי Cochrane ו-ALOIS ובחרו שלושה מחקרים במתודולוגיה גבוהה לסקירה. מחקרים אלו נבחרו על-בסיס ההקצאה האקראית, משך תקופה של לפחות חצי שנה וכללו משתתפים בעלי תפקוד קוגניטיבי תקין, בגילאי 60 ומעלה.

אף אחד משלושת המחקרים לא הדגים שינוי משמעותי בתפקוד הקוגניטיבי, למרות ששיעורי ההיענות לטיפול עמדו על 99%.

Cochrane Database Syst Rev. Published online June 13, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה