אורולוגיה

הנחיות חדשות לטיפול בזיהומים בדרכי השתן בילדים (Pediatrics)

איגוד ה-AAP (American Academy of Pediatrics) פרסם הנחיות לאבחנה וטיפול בזיהום בדרכי השתן בתינוקות וילדים קטנים, הצפויות להתפרסם במהדורת ספטמבר של כתב העת Pediatrics.

המומחים מסבירים כי יש אתגר רב בכל הנוגע לאבחנה והטיפול בזיהום בדרכי השתן בילדים קטנים. במאמר הם מבקשים לפרסם הנחיות קליניות בנוגע לאבחנה והטיפול הראשוניים בזיהום בדרכי השתן בתינוקות עם חום וילדים קטנים, בגילאי 2-24 חודשים.

מאפיינים קליניים, שיטות חדשות לבדיקת שתן

על-בסיס סקירת הספרות בנוגע ליעילות טיפול אנטימיקרוביאלי מניעתי למניעת הישנויות זיהומים בדרכי השתן, החוקרים מסכמים כי מאפיינים קליניים ספציפיים ושיטות חדשות לבדיקת שתן עשויות לסייע לרופאים לקבוע אילו ילדים עם חום הם בסיכון נמוך מאוד לזיהום בדרכי השתן. הממצאים כוללים:

·         בהשוואה לטיפול פראנטרלי, טיפול אנטימיקרוביאלי פומי דומה ביעילותו בטיפול בזיהום בדרכי השתן.

·         מהעדויות ממחקרים אקראיים ומבוקרים עולה כי כאשר הודגם VUR (Vesicoureteral Reflux) בבדיקת VCUG (Voiding Cystourethrography), אין מקום להמלצה על טיפול אנטי-מיקרוביאלי למניעת זיהום בדרכי השתן עם חום.

·         הרגישות של בדיקת אולטרה-סאונד של דרכי השתן לאחר זיהום ראשון בדרכי השתן היא נמוכה.

·         עם טיפול אנטי-מיקרוביאלי ישנה אפשרות להפחית את הסיכון לנזק כלייתי עקב זיהום בדרכי השתן.

המלצות ה-AAP

על-בסיס העדויות, המומחים פרסמו המלצות לאבחנה וטיפול בזיהום ראשון בדרכי השתן בתינוקות עם חום ובילדים בגילאי 2-24 חודשים. שינויים מהנחיות קודמות כוללות קריטריונים לאבחנה והמלצות לבדיקות הדמיה.

ההמלצות הספציפיות כוללות:

·         אבחנה של זיהום בדרכי השתן נקבעת על-סמך בדיקת שתן שנאספה כיאות, על-בסיס נוכחות פיאוריה וכן 50,000 מושבות למ”ל ומעלה של אורגניזם אורו-פתוגני יחיד.

·         לסיוע באבחנה ובטיפול בזיהומים חוזרים בדרכי השתן, דרוש ניטור קליני הדוק לאחר 7-14 ימי טיפול אנטי-מיקרוביאלי.

·         לאבחנת הפרעות אנטומיות, יש לבצע בדיקת אולטרה-סאונד של הכליות והשלפוחית.

·         מאחר והעדויות מששת המחקרים האחרונים אינן תומכות במתן טיפול אנטי-מיקרוביאלי מניעתי למניעת הישנויות זיהום בדרכי השתן עם חום בתינוקות ללא VUR, או עם VUR בדרגה 1-4, אין המלצה לבדיקת VCUG באופן שגרתי לאחר זיהום ראשון בדרכי השתן.

·         עם זאת, יש התוויה לבדיקת VCUG במידה ובדיקות אולטרה-סאונד של הכליות והשלפוחית מעידות על הידרונפרוזיס, הצטלקות, או עדוית אחרת ל-VUR בדרגה גבוהה או אורופתיה חסימתית, וכן בנסיבות אטיפיות או מורכבות אחרות.

·         יש להשלים בדיקת VCUG גם בתינוקות וילדים עם הישנות זיהום בדרכי השתן עם חום.

Pediatrics. 2011;128:595-610, 572-575, e749-e770

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה