אורולוגיה

מה בין צריכת קפאין ובין אי-נקיטת שתן? (J Urol)

בנשים הנוהגות לשתות כמות רבה של משקאות המכילים קפאין ייתכן סיכון מעט מוגבר לאי-נקיטת שתן, כך עולה ממחקר חדש. התוצאות מצטרפות לעדויות הסותרות בנוגע לשאלה אם קפאין מחמיר את התופעה הנפוצה.

החוקרים מצאו כי מבין למעלה מ-65,000 נשים מארה”ב, בהשוואה לנשים שצרכו את כמות הקפאין המעטה ביותר, באלו עם צריכת הקפאין הגבוהה ביותר כמות המקבילה לארבע כוסות קפה ביום ומעלה תועד סיכון גבוה יותר לאי-נקיטת שתן במהלך ארבע שנים. הממצאים מבוססים על נתונים משני מחקרים ארוכי-טווח שכללו אחיות בין הגילאים 37-79 שנים. מחצית היו בקבוצה שצרכה כמות קפאין מעטה פחות מ-150 מ”ג ליום, מקבילה לפחות מכוס קפה ביום. 9% מהנשים צרכו 450 מ”ג קפאין ומעלה, מקבילה לארבע כוסות קפה ביום, או 10 כוסות תה או פחיות שתייה קלה המכילה קפאין.

בהשוואה לנשים שצרכו את הכמות המעטה ביותר של קפאין, באלו שצרכו את הכמות הגדולה ביותר תועדה עליה של 19% בסיכון להופעת בעיות תדירות הנוגעות לשליטה במתן שתן (לפחות אחת לשבוע).

החוקרים לא מצאו סיכון מוגבר בקרב נשים שצרכו 229 מ”ג קפאין המקבילה לשלוש כוסות קפה או פחות, בכל יום. עם זאת, בקבוצת הנשים שצרכו את כמות הקפאין הגבוהה ביותר (450 מ”ג ומעלה ביום), תועד קשר ברור בין קפאין ובין אי-נקיטת שתן עקב דחיפות (Urge Incontinence).

בקרב הנשים שצרכו את כמות הקפאין הרבה ביותר, 2.7% פיתחו בעיות תדירות של אי-נקיטת שתן עקב דחיפות בכל שנה, במהלך ארבע השנים הבאות. זאת בהשוואה ל-1.9% מהנשים שצרכו את כמות הקפאין המעטה ביותר. כאמור, לאחר ניתוח למשתנים דוגמת גיל, משקל והרגלי עישון, צריכת קפאין רבה לוותה בעליה של 19% בסיכון לאי-נקיטת שתן.

החוקרים מדווחים כי הם מצאו סיכון מוגבר לאי-נקיטת שתן עקב דחיפות רק בנשים שצרכו את הכמות הרבה ביותר של קפאין, של ארבע כוסות קפה ומעלה, בכל יום. לא תועד סיכון מוגבר בנשים שצרכו כמות מעטה של קפאין.

לאור זאת, מוקדם לקבוע המלצה ספציפית לנשים אודות צריכת קפאין ודרושים מחקרים נוספים בנושא.

מחקר נוסף שפורסם במהדורת מרץ של כתב העת Journal of Urology כלל 14,000 נשים שבדיות ולא הדגים סיכון מוגבר לאי-נקיטת שתן באלו ששתו קפה כאשר לקחו בחשבון את גיל הנשים. עם זאת, מחקר זה לא התייחס לכמות הקפאין שצרכה כל אישה.

J Urol 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה