אורולוגיה

בדיקת CT במינון נמוך עשויה לסייע במעקב אחר אבני כליות (J Urol)

בדיקת CT (Computed Tomography) במינון נמוך, ללא מתן חומר ניגוד, אינה יעילה כבדיקת ה-CT עם מנת קרינה סטנדרטית לאבחנת אבני כליות, בעיקר אבנים קטנות, אך עדיין תתכן עדיפות למינון המופחת, בהשוואה לבדיקות הדמיה אחרות. ממצאי המחקר פורסמו במהדורת מרץ של Journal of Urology.

בדיקת CT במינון נמוך להערכת אבני כליות הינה בדיקה רגישה יותר מצילום בטן או בדיקת אולטרה-סאונד.

מדגם המחקר כלל 62 חולים עם חשד לאבנים בדרכי השתן. בתחילה נערכה בדיקת CT בפרוטוקול אבנים, עם זרם של 160 mA. לאחר מכן, הם הוסיפו רעש להדמיות לדמות זרמים של 70 mA, 100 mA ו-130 mA. שלושה בוחנים בלתי-תלויים העריכו את ההדמיות המקוריות והמעובדות. ירידה של 56% בזרם תוביל לירידה בקרינה המקבילה לזו של כ-4.5 צילומי רנטגן של הבטן.

רק גודל האבן היה קשור עם הסכמת הבוחנים אודות אבחנה של מחלת אבנים. כל עליה של 1 מ”מ בגודל האבן הביאה לעליה של פי 3.55 בסבירות להתאמה בתשובת הבוחנים כאשר הזרם הופחת ב-19%, עם עליה של פי 2.7 כאשר הזרם הופחת ב-38% ובשיעור של פי שתיים כאשר הזרם הופחת בשיעור של 56%.

עם הירידה בזרם, חלה ירידה בדירוג הבוחנים את רמת הביטחון הכוללת שלהם בתשובה, בעיקר עם ממצאים באגן הגרמי. לא תועד קשר בין הסכמה בין הבוחנים ובין נוכחות אבנים מרובות או מיקום האבן.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בדיקת CT במינון נמוך עשויה לשמש ככלי מהימן למעקב ארוך-טווח אחר חולים עם אבחנה מוכחת של מחלת אבני כליות.

J Urol. Posted online January 15, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה