אורולוגיה

הפרעות זקפה בחולי סוכרת והסיכון למחלות וסקולאריות (מתוך ה- Journal of the American College of Cardiology)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם בירחון Journal of the American College of Cardiology, עולה כי גברים החולים בסוכרת וסובלים מהפרעות זקפה עלולים לסבול מסיכון מוגבר למחלות וסקולאריות.

תוצאות מחקר ה- ADVANCE (Action in Diabetes and Vascular Disease: Preterax and Diamicron Modified-Release Controlled Evaluation) מראות כי הפרעת זקפה קיימת הייתה כרוכה בסיכון מוגבר לאירועים קרדיו-וסקולאריים ב- 19%, למחלת לב כלילית ב- 35%, ואירוע שבץ ב- 36%.

על אף שתיקנון לגורמי סיכון קרדיו-וסקולאריים דוגמת עישון, יתר לחץ דם וכולסטרול השפיע באופן קל על הקשר שנצפה, הקשר נחלש משמעותית לאחר הכנסת משתנים דוגמת מחלות קיימות, שימוש בתרופות ומועקה נפשית למודל רב משתני, על אף שמובהקות סטטיסטית נותרה בעינה.

בעבר הפרעות זקפה נחשבו כנובעות מגורמים פסיכולוגיים או נוירופתיים, אולם כעת האטיולוגיה מיוחסת בעיקר לבעיות וסקולאריות.  גורמי סיכון רבים להפרעות זקפה דומים לאלו של מחלות קרדיו-וסקולאריות.

במסגרת המחקר הנוכחי, החוקרים בדקו את הקשר בין הפרעת זקפה ובין מאורעות קליניים ב- 6,304 גברים בגילאי 55 עד 88 שנים עם סוכרת סוג 2.

לאחר 5 שנות מעקב, אלו עם הפרעת זקפה בכניסתם למחקר נמצאו כסובלים מסיכון מוגבר משמעותית לאירועים קרדיו-וסקולאריים קטלניים ובלתי קטלניים.  הודגמה מגמה לקראת סיכון מוגבר לתמותה כללית, על אף שלא הודגמה מובהקות סטטיסטית. שיעורי מחלת כלילית ואירועי שבץ היו מוגברים משמעותית בקרב אלו שסבלו מהפרעת זקפה בכניסתם למחקר.

הסבר אפשרי לסיכון המוגבר, לדברי החוקרים, הינו העובדה כי איבר המין הגברי עמוס בכלי דם, וכי זקפות הינן בחלקן העיקרי מאורעות וסקולאריים.  כמו כן עורקי הפין הינם קטנים יותר מן העורקים הכליליים והקרוטידיים, ועל כן עבור אותה מידה של טרשת עורקים, הפרעת זקפה עשויה להקדים אירוע וסקולארי דומה בלב.

החוקרים מסיקים כי להפרעת זקפה אין השפעה ישירה ובלתי תלויה על מחלה קרדיו-וסקולארית, אלא היא מהווה מעין סמן לסיכון למחלה קרדיו-וסקולארית.

J Am Coll Cardiol 2010; 56:1908-1913

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה