אורולוגיה

דיאטת DASH עשויה לסייע במניעת אבני כליה (מתוך ה- Clinical Journal of the American Society of Nephrology)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם בירחון ה- Clinical Journal of the American Society of Nephrology, עולה כי הצמדות לדיאטת ה- DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension) עשויה לסייע בהפחתת סיכון לאבני כליה ע”י הגברת הפרשת ציטראט בשתן וע”י העלאת נפח השתן.

לדברי החוקרים, בעבר נצפה קשר בין דיאטה בסגנון DASHובין ירידות משמעותיות בסיכון לאבני כליה.

במחקר הנוכחי נכללו 3,426 מבוגרים עם וללא נפרוליתיאזיס ממחקרי ה- HPFS (Health Professionals Follow-up Study) וה- NHS (Nurses’ Health Studies) I ו II.  מדד DASH חושב מתוך הרכב תזונתי שעלה מדיווחים עצמיים, כאשר ציון גבוה יותר הצביע על צריכת פירות, ירקות, אגוזים, קטניות, מוצרי חלב ודגנים מלאים ועל צריכה מופחתת של משקאות ממותקים ובשר אדום ומעובד.

במסגרת המחקר החוקרים התאימו הפרשת סידן ביממה לגיל, היסטוריה של אבני כליה, גודל הגוף ומשתנים רלוונטיים נוספים.

מתוצאות המחקר עולה כי עבור משתתפים בקבוצות הניקוד הגבוהות לעומת קבוצות הניקוד הנמוכות של מדד DASH, הפרשת סידן בשתן גברה ב- 3% בקרב משתתפי ה- HPFS (p = 0.12 עבור המגמה), ב- 10% בקרב משתתפי ה- NHS I (p < 0.01 עבור המגמה), וב- 12% בקרב משתתפי ה- NHS II (p = 0.05 עבור המגמה).  בהשוואה למשתתפים בקבוצות הניקוד הנמוכות של ה- DASH, אלו בקבוצות הניקוד הגבוהות היו בעלי רמות גבוהות ב- 4% – 18% של אוקסלאט בשתן (p < 0.03 עבור המגמה), רמות גבוהות יותר ב- 11% – 16% של ציטראט בשתן (p < 0.01 עבור המגמה), ובעליה של 16% – 32% בנפח השתן (p < 0.001 עבור המגמה).

בנוסף, ניקוד DASH גבוה יותר נקשר בהפרשה מוגברת של אשלגן, מגנזיום וזרחן, וב- PH גבוה יותר, ומדד RSS (relative supersaturations) נמוך יותר של חומצה אורית. 

בקרב נשים בלבד, מדד DASH גבוה יותר נקשר ב- RSS נמוך יותר של קלציום אוקסלאט.

מגבלות המחקר כוללות שימוש בדגימות מאיסוף שתן ל- 24 שעות, שמנעו זיהוי של קשרים בין דיאטת DASH ובין עליות אפשריות בגורמים מעודדי אבנים לאחר האכילה, כגון סידן ואוקסלאט, אשר עשויים לשקף רק צריכה תזונתית בטווח הקצר.  בנוסף, כל המשתתפים במחקר היו לבנים, עובדה שמקשה על היכולת להכליל את ממצאיו.

החוקרים מציינים כי תכולה רבה יותר של אוקסלאט בדיאטת ה- DASH אינה מובילה לעליות גדולות בהפרשת האוקסלאט במהלך 24 שעות, ממצא העומד בקנה אחד עם ממצאי מחקרים קודמים, ומוסיפים כי באופן כללי הם מאמינים כי ממצאיהם מספקים עדות חזקה באשר להשפעות דיאטת ה- DASH על חזרת אבני כליה.

Clin J Am Soc Nephrol.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה