אורולוגיה

הקשר בין רמות Alkaline Phosphatase ובין הסיכון לתמותה (מתוך Clinical Journal of the American Society of Nephrology)

מתוצאות מחקר חדש שפורסם ב- Clinical Journal of the American Society of Nephrology עולה קשר בין רמות גבוהות מהממוצע של Alkaline Phosphatase ופוספט גם בטווח התקין-גבוה ובין סיכון מוגבר לתמותה מכלל הסיבות במדגם של משתתפים בעלי תפקוד כלייתי תקין.

לדברי החוקרים, בחולים אלו קיים סיכון מוגבר לאשפוז עקב מחלה קרדיווסקולארית, שברים, או זיהום. להערכתם, התוצאות מספקות תמיכה נוספת בקשר בין מחלת כלי דם ובין בריאות העצם, גם בפרטים ללא מחלת כליות.

עליה ברמות Alkaline Phosphatase ופוספאט קשורה בהסתיידות כלי דם, שמצידה תורמת לסיכון הקרדיווסקולארי ולצפיפות עצם ירודה. לאור זאת, החוקרים בחנו את הקשר בין Alkaline Phosphatase, פוספאט, אשפוזים ותמותה בקרב 10,743 משתתפים, בגיל ממוצע של 51 שנים. בכל המשתתפים ערכי eGFR (Estimated Glomerular Filtration Rate) עמדו על לפחות 60 mL/min/1.73m2.

החוקרים מדווחים כי חציון רמות Alkaline Phosphatase במדגם המחקר עמדו על 83 U/L; חיצון רמות פוספאט עמדו על 3.4 מ”ג לד”ל. חציון ערכי eGFR נע סביב 80-90.

במהלך תקופת המעקב (חציון של 6.8 שנים), 949 משתתפים מתו. הסיכון לתמותה היה גבוה ב-65% בחולים ברבעון העליון של רמות Alkaline Phosphatase (מעל 104 U/L), בהשוואה לאלו ברבעון התחתון (עד 66 U/L), וגבוהים ב-29% ברבעון העליון של רמות פוספאט (3.8 מ”ג לד”ל ומעלה) בהשוואה לרבעון התחתון (עד 3.0 מ”ג לד”ל).

על-פי המאמר, הטווח התקין של רמות Alkaline Phosphatase בדם הוא 30-115 U/L, והטווח התקין של רמות פוספאט הוא 2.5-4.5 מ”ג לד”ל.

החוקרים זיהו קשר בין רמות גבוהות של Alkaline Phosphatase, אך לא פוספאט, ובין אשפוזים מכלל הסיבות, אשפוזים על-רקע זיהומים ואשפוזים עקב שברים.

החוקרים מציינים כי קשה להכליל את הממצאים על אוכלוסיות לא-עירוניות, אך מזכירים מחקר שפורסם לאחרונה ומצא קשר בין רמות גבוהות של Alkaline Phosphatase ובין סיכון מוגבר לתמותה במדגם מייצג של האוכלוסייה הכללית של ארה”ב.

Clin J Am Soc Neph 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה