אורולוגיה

”עם איזה טיפול בשאת הערמונית הממוקמת תוחלת החיים שלי ארוכה יותר?” שאל החולה. האם יש לנו תשובה מוחלטת ? /מאת ד”ר גרינשטיין עורך אורולוגיה

העבודה הזו היא רטרוספקטיבית ובה לא בוצעה חלוקה אקראית של החולים לקבוצות טיפול. אבל היא מבוססת על כמות גדולה של חולים ועל תוצאות העשייה הרפואית היום יומית. 

המאמר הבא מנסה לענות על השאלה “איזה טיפול מאריך את תוחלת החיים בחולי שאת ממוקמת של הערמונית ?”

נכללו 4378 החולים שטופלו במערכת של Henry Ford Health System בשנים 1997-1980. חולים מבוגרים מעל גיל 75 לא נכללו. ולא נכללו חולים עם מידע היסטולוגי לא מלא כך שנותרו בעבודה 3159 חולים.

מבחינה היסטולוגית נקבעו 3 דרגות התמיינות לפי דרוג הגליסון. חולים עם מיפוי עצמות חיובי בתחילת הטיפול לא נכללו. על ידי מסמכים רפואיים וראיונות טלפוניים נבדקה תמותה מכל סיבה שהיא, עקב שאת הערמונית. מוות הקשור לשאת הערמונית נקבע כאשר האבחנה הזו נכללה ב 3 השורות הראשונות של תעודת הפטירה. תוצאות הטיפול חושבו לפי הכוונה בטיפול – הטיפול הראשוני. טיפול ראשוני נקבע במידה והחולה טופל ב 6 חודשים לאחר האבחנה בקרינה או ניתוח. במידה וטופל לאחר מכן נחשב הטיפול הראשוני כשמרני. 

מתוך 3159 42% טופלו שמרנית, 28% טופלו בקרינה ו 30% עברו כריתה רדיקלית של הערמונית. חולים שטופלו שמרנית או בקרינה היו מבוגרים יותר (בגיל 66 שנים שמרנית, ו 68 בקרינה) מאשר החולים שנותחו שהיו בגיל 63 שנים בממוצע. החולים המנותחים היו גם בריאים יותר מהאחרים (ע”פ המדדים שנלקחו בחשבון Charlson scores :). החולים שטופלו שמרנית היו עם דרגות גליסון נמוכות יותר מאלה שטופלו בקרינה או ניתוח.

לאחר שנלקחו בחשבון מדדים דמוגרפיים, תחלואה, הכנסה, דרגת ההתמיינות של השאת, ושנת האבחנה החולים שטופלו בקרינה או ניתוח נהנו מתוחלת חיים ארוכה יותר מאשר החולים שטופלו שמרנית.

ההישרדות למשך 15 שנים בקבוצת החולים שטופלו שמרנית הייתה 35%, בקבוצת הקרינה 50% ובקבוצת המנותחים 65%. ב 92% מהחולים שטופלו שמרנית התמותה הייתה קשורה לשאת, בניגוד ל 87% בקבוצת הקרינה ו 79% בקבוצת המנותחים  (P <0.001).

בהשוואה לקבוצה שטופלה שמרנית הארכת תוחלת החיים בקבוצת הקרינה הייתה ב 4.6 שנים בממוצע וב 8.6 שנים בממוצע אצל קבוצת המנותחים.

ניתוח רדיקלי של הערמונית שיפר את תוחלת החיים במשך 15 שנה ב 59% אצל חולים עם דרגת גליסון נמוכה, 47% אצל חולים עם דרגת התמיינות לפי גליסון בינונוית ו ב 65% אצל חולים עם דרגת התמיינות גבוה לפי גליסון.

כך שלסיכום טיפול בקרינה או ניתוח מאריכים משמעותית את תוחלת החיים בחולים עם שאת ממוקמת של הערמונית.

Tewari A, Raman JD, Chang P, Rao S, Divine G, Menon M.: Long-term survival probability in men with clinically localized prostate cancer treated either conservatively or with definitive treatment (radiotherapy or radical prostatectomy).
Urology. 2006 Dec;68(6):1268-74.

Survival Rate Highest With Prostatectomy for Localized Prostate Cancer

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה